Tema intervention - Fysioterapi 3, 7,5 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 3, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY026
- Kursens benämning
- Tema intervention - Fysioterapi 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-04-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Mål
Kursen ska, utifrån ett evidensbaserat arbetssätt, integrera grundläggande och nyförvärvade fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter i undersökningsmetodik och intervention, samt vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- känna till och diskutera kring kommunikation, bemötande och beröring och dess betydelse för det fysioterapeutiska förhållningssättet.
- beskriva och resonera kring sensoriska stimuleringstekniker och tillämpa metoder för sensoriska stimuleringstekniker
- beskriva och resonera kring kroppsmedvetenhet samt tillämpa metoder för kroppsmedvetenhet.
- känna till och beskriva grundläggande förflyttningskunskap
- tillämpa fysioterapiprocessen anpassat vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen.
- känna till gott bemötande vid akut neurologiskt tillstånd och stödjande mobilisering.
- analysera funktionstillstånd/funktionshinder med stöd av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) och resonera kring kopplingen till hälsa
- tillämpa fysisk aktivitet och träning som intervention för ökad kroppsmedvetenhet samt vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen samt diskutera utvärdering av dessa interventioner
- känna till nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor samt diskutera dem i relation till fysioterapeutens roll.
- känna till begreppet e-hälsa samt resonera kring utmaningar och möjligheter med att använda e-hälsa inom hälso- och sjukvården
Innehåll
Kursen är del av temat intervention och varvas med kursen Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 1.
- Teoretiska kunskaper om kommunikation och bemötande
- Grundläggande principer och tillämpning av sensorisk stimulering
- Grundläggande principer och tillämpning av metoder för kroppsmedvetenhet.
- Grundläggande principer och färdigheter om förflyttningskunskap
- Undersökningsmetodik samt av interventioner och utvärderingsmetoder vid smärta, skador och funktionsnedsättningar i rörelsesystemet
- Grundläggande principer och tillämpning om funktionshinder/funktionstillstånd och hälsa, fysioterapeutisk undersökning och interventioner för patienter i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar, samt avseende skador och sjukdomar i nervsystemet och andnings- och cirkulationsorganen
- Rekommendationer om fysisk aktivitet samt träningsrelaterade interventioner vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
- Grundläggande principer och tillämpning av utvärderingsmetoder vid exempelvis smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
- Grundläggande principer för att bemöta personer med akut neurologiskt tillstånd
- Teoretiska kunskaper om nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor.
- Samtal kring levnadsvanor avseende tobak, alkohol, fysisk aktivitet eller kost
- Teoretiska kunskaper om e-hälsa i Sverige
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Fiktiva patientfall kommer användas i delar av kursen. Del av lärandet kan också komma att ske interaktivt via lärplattform. Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.
Obligatoriska utbildningsmoment förekommer som seminarier, metodik, föreläsningar och grupparbete.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Samtliga studieuppgifter och seminarier examineras.
Muntlig teoretisk och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning
får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
8th ed. : Oslo : Norli, 2014 - XVI, 351 s. ISBN:978-82-7054-201-7 LIBRIS-ID:20022375 Sök i biblioteket
6. ed. : Oslo : Norli, 2012 - 341 s. ISBN:978-82-7054-200-0 LIBRIS-ID:14226698 Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone, 2009. - xi, 317 p. ISBN:978-0-443-06854-6 LIBRIS-ID:11862269 Sök i biblioteket
Sixth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, [2014] - x, 1173 pages ISBN:9781455709779 LIBRIS-ID:15158838 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Edinburgh : Elsevier, [2016] - xxi, 790 pages ISBN:9780702047312 LIBRIS-ID:19775503 Sök i biblioteket
2018 LIBRIS-ID:pzwdnq36mbq5gwzf URL: Länk
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 172 s. ISBN:978-91-44-06874-9 LIBRIS-ID:12309134 Sök i biblioteket
7th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014. - xv, 862 p. ISBN:9781609139568 LIBRIS-ID:16251144 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket