Tema intervention - Fysioterapi 3, 7,5 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 3, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY026
- Kursens benämning
- Tema intervention - Fysioterapi 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-03-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Mål
Kursen ska, utifrån ett evidensbaserat arbetssätt, integrera grundläggande och nyförvärvade fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter i undersökningsmetodik och intervention, samt vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- tillämpa metoder för sensoriska stimuleringstekniker och reflektera över dem utifrån fysiologiska verkningsmekanismer
- beskriva, reflektera och tillämpa undersökning och metoder inom kroppsmedvetande med utgångspunkt i fysioterapeutisk och vetenskaplig litteratur
- tillämpa fysioterapiprocessen vid stressrelaterade besvär, smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen
- förklara begrepp inom klinisk testmetodik, samt dess betydelse vid bedömning av kliniska tester
- ge förslag på upplägg av rehabiliteringsträning utifrån relevant vetenskaplig litteratur vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet samt diskutera utvärdering av dessa interventioner
- presentera behandlingsförslag för patienter med besvär från andning-och cirkulationsorganen samt utifrån case och aktuell litteratur diskutera fysioterapeutiska behandlingsalternativ
- ge exempel på gott bemötande vid akut neurologiskt tillstånd och stödjande mobilisering
- beskriva och tillämpa kroppsmedvetenhet och kommunikation vid förflyttningteknik
- ange centrala delar av nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor samt definiera begreppet e-hälsa, och utifrån detta motivera och ge exempel på hur de kan användas i relation till fysioterapeutens roll och framtida arenor för att nå de globala målen för hållbar utveckling
Innehåll
Kursen är del av temat intervention.
- grundläggande principer och tillämpning av sensorisk stimulering
- grundläggande principer och tillämpning av metoder för kroppsmedvetande.
- grundläggande fysioterapeutisk undersökning vid stress, smärta o spänningsproblematik
- undersökningsmetodik samt interventioner och utvärderingsmetoder vid skador och funktionsnedsättningar i rörelsesystemet
- grundläggande principer och tillämpning om funktionshinder/funktionstillstånd och hälsa, fysioterapeutisk undersökning och interventioner för patienter i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar, samt avseende skador och sjukdomar i nervsystemet och andnings- och cirkulationsorganen
- rekommendationer om fysisk aktivitet samt rehabiliteringsträning vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
- grundläggande principer och tillämpning av utvärderingsmetoder vid exempelvis skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
- grundläggande principer för att bemöta personer med akut neurologiskt tillstånd
- grundläggande principer och färdigheter om förflyttningskunskap
- teoretiska kunskaper om nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor samt Agenda 30 och de globala målen för hållbar utveckling
- teoretiska kunskaper om e-hälsa i Sverige
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Fiktiva patientfall kommer användas i delar av kursen. Del av lärandet kan också komma att ske interaktivt via lärplattform och/eller andra digitala plattformar. Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- samtliga studieuppgifter och seminarier examineras
- muntlig och/eller skriftlig teoretisk och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras
- obligatoriska utbildningsmoment förekommer som seminarier, metodik, föreläsningar, individuellt arbete och grupparbete
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2023] - 331 sidor ISBN:9789144154619 LIBRIS-ID:k2xpcfhrhkbgcw3l Sök i biblioteket
[4., rev. uppl.] : Stockholm : Läkartidningen förlag AB, cop. 2021 - 500 s. ISBN:9789198509823 LIBRIS-ID:9prv8gwt709xmdnv Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone, 2009. - xi, 317 p. ISBN:978-0-443-06854-6 LIBRIS-ID:11862269 Sök i biblioteket
[Stockholm] : Socialstyrelsen, 2018 - 79 sidor ISBN:9789175554709 LIBRIS-ID:t36r5xrjrgxnfrgh URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsens webbplats Sök i biblioteket
Sixth edition. : [Amsterdam] : Elsevier, 2024 - xii, 525 pages ISBN:9780323874717 LIBRIS-ID:h0l3gqjzfxbd0c10 Sök i biblioteket
7th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014. - xv, 862 p. ISBN:9781609139568 LIBRIS-ID:16251144 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket