Kursplan för

Tema Intervention - Fysioterapi 4, 4,5 hp

Theme Intervention - Physiotherapy 4, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , HT18 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , VT22 , VT23
Kurskod
1FY032
Kursens benämning
Tema Intervention - Fysioterapi 4
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

För att påbörja kursen Tema intervention- Fysioterapi 4 ska alla kurser i termin 1 och 2 vara godkända.

Mål

Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare kunskaper i fysioterapiprocessen ska vidareutveckla färdigheter och fördjupa sitt professionella förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext som utmärks av klinisk komplexitet och individers samsjuklighet inom respektive område psykisk ohälsa skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:

  • Föreslå och anpassa förebyggande respektive rehabiliterande mål och interventioner baserat på ett evidensbaserat arbetssätt. 
  • Argumentera för val och visa tekniker för ökad kroppsmedvetenhet relaterat till personer med psykisk ohälsa
  • Utifrån grundläggande kunskaper i förflyttning anpassa strategier och bemötande till en komplex kontext.
  •  Utifrån kunskaper om smärtans fysiologi föreslå anpassad träning till personer med långvarig smärta
  • Diskutera betydelsen av kontext, kultur och genus i relation till bemötande och i relation till valda interventioner

Innehåll

Kursen består av tre olika kursavsnitt: psykisk ohälsa, skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta och innefattar:

Individuell anpassning och modifiering av fysioterapiprocessen med hänsyn till en komplex kontext:

  • Kommunikation och bemötande
  • Tekniker för ökad kroppsmedvetenhet vid psykisk ohälsa.
  • Träning av förflyttning
  • Intervention vid smärta

Arbetsformer

Lärandet sker i form av seminarier, självstudier, metodik med och utan patienter, samt verksamhetsförlagd utbildning och föreläsningar

Examination

Skriftlig och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras. Betygsskala: G/U.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Obligatoriska moment för godkänd kurs är:

Aktivt deltagande enlighet med kriterier i seminarier samt 80 % närvaro vid metodik.

Kursledning beslutar hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen, till exempel som restseminarium eller ersättningsuppgift.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande får ta igen tillfället nästa gång kursen ges.

 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Att förstå kroppens budskap : sjukgymnastiska perspektiv Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne
Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017
Lennon, Sheila.; Stokes, Maria. Pocketbook of neurological physiotherapy
Lundvik Gyllensten, Amanda; Skoglund, Kent; Wulf, Inger Basal Kroppskännedom - Den levda kroppen
Norrbrink, Cecilia (red); Lundeberg, Tomas (red) Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv