Tema Intervention - Fysioterapi 4, 4,5 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 4, 4,5 credits- Kurskod
- 1FY032
- Kursens benämning
- Tema Intervention - Fysioterapi 4
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-10-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
För att påbörja kursen Tema intervention- Fysioterapi 4 ska alla kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) vara godkända.
Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare kunskaper i fysioterapiprocessen och International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) ska vidareutveckla färdigheter och fördjupa sitt professionella förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext som utmärks av klinisk komplexitet inom respektive område; skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- Föreslå och anpassa förebyggande respektive rehabiliterande mål och interventioner baserat på ett evidensbaserat arbetssätt.
- Utifrån grundläggande kunskaper i bedömning och intervention gällande personer med skador och sjukdomar i nervsystemet kunna anpassa strategier och bemötande till en komplex kontext.
- Utifrån kunskaper om smärtans fysiologi föreslå anpassad träning till personer med långvarig smärta
- Diskutera betydelsen av kontext, kultur och genus i relation till bemötande och i relation till valda interventioner
Innehåll
Kursen består av två olika kursavsnitt: skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta och innefattar:
Individuell anpassning och modifiering utifrån fysioterapiprocessen och ICF med hänsyn till en komplex kontext:
- Kommunikation och bemötande.
- Bedömning och intervention avseende skador och sjukdomar i nervsystemet.
- Intervention vid smärta.
- Verksamhetsintegrerat lärande.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, självstudier, metodikundervisning med och utan patienter, samt verksamhetsintegrerat lärande och föreläsningar.
Obligatoriska utbildningsinslagär:
- Aktivt deltagande i metodikundervisning
- Verksamhetsintegrerat lärande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Praktisk examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 181 s. ISBN:978-91-44-05661-6 LIBRIS-ID:11772743 Sök i biblioteket
Second edition. : Amsterdam : Elsevier, 2018 - xii, 236 pages ISBN:9780702055089 LIBRIS-ID:7jvjq6025bwnhzf3 Sök i biblioteket