Tema Intervention - Fysioterapi 4, 4,5 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 4, 4,5 credits- Kurskod
- 1FY032
- Kursens benämning
- Tema Intervention - Fysioterapi 4
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-10-31
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
För att påbörja kursen Tema intervention- Fysioterapi 4 ska alla kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare kunskaper i fysioterapiprocessen och International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) ska vidareutveckla färdigheter och fördjupa sitt professionella förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext som utmärks av klinisk komplexitet inom respektive område; psykisk/psykosomatisk ohälsa, skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- Föreslå och anpassa förebyggande respektive rehabiliterande mål och interventioner baserat på ett evidensbaserat arbetssätt.
- Känna till och redogöra för fysioterapeutisk undersökning relaterat till personer med psykosomatiska besvär
- Utifrån grundläggande kunskaper i bedömning och intervention gällande personer med skador och sjukdomar i nervsystemet kunna anpassa strategier och bemötande till en komplex kontext.
- Utifrån kunskaper om smärtans fysiologi föreslå anpassad träning till personer med långvarig smärta
- Diskutera betydelsen av kontext, kultur och genus i relation till bemötande och i relation till valda interventioner
Innehåll
Kursen består av tre olika kursavsnitt: psykisk/psykosomatisk ohälsa, skador och sjukdomar i nervsystemet samt smärta och innefattar:
Individuell anpassning och modifiering utifrån fysioterapiprocessen och ICF med hänsyn till en komplex kontext:
- Kommunikation och bemötande
- Fysioterapeutiska undersökningsmetoder utifrån ett psykosomatiskt perspektiv
- Bedömning och intervention avseende skador och sjukdomar i nervsystemet
- Intervention vid smärta
- Verksamhetsförlagd utbildning
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, självstudier, metodik med och utan patienter, samt verksamhetsförlagd utbildning och föreläsningar.
Obligatoriska utbildningsinslag
- Aktivt deltagande metodikundervisning
- Verksamhetsförlagd utbildning
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
.
Kursen examineras enligt följande
- Skriftlig examination
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarium enligt bedömningskriterier
- Praktisk examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07321-7 LIBRIS-ID:13512943 Sök i biblioteket
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
Edinburgh : Churchill Livingstone, 2009. - xi, 317 p. ISBN:978-0-443-06854-6 LIBRIS-ID:11862269 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2015 - 168 s. ISBN:9789144086637 LIBRIS-ID:17779436 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 181 s. ISBN:978-91-44-05661-6 LIBRIS-ID:11772743 Sök i biblioteket