Kursplan för

Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp

Nursing from a health perspective, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17
Kurskod
1SJ004
Kursens benämning
Vård i ett hälsoperspektiv
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-08-20
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2011-06-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Dessutom gäller att minst 15 hp från termin 1 ska vara godkända. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Mål Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper i omvårdnad för att ur ett livscykelperspektiv kunna identifiera hälsoresurser i övergångar relaterade till utveckling, hälsa, ohälsa och förändrade livsförhållanden samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över egen professionell utveckling i relation till patientmötet. Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem Lärandemål Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8,5 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förklara och jämföra olika teorier och synsätt på hälsa, välbefinnande och hälsofrämjande omvårdnad - redogöra för omvårdnadsprocessen samt metoder för sjuksköterskans informationshantering - redogöra för olika metoder för att bedöma omvårdnadsbehov - redogöra för olika omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och välbefinnande samt förebygger ohälsa - förklara kommunikationen och samtalets betydelse för att skapa en god omvårdnadsrelation - förklara faktorer som inverkar på människans sårbarhet samt förstå betydelsen av att värna om patientens autonomi, integritet och värdighet - redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa aseptiska, hygieniska samt ergonomiska principer Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede - reflektera över olika etiska värden såsom autonomi, integritet och värdighet Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1,5 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förklara grundläggande epidemiologiska begrepp och beskriva samband mellan hälsa, livsstil och miljö samt hälsofrämjande åtgärder - förstå hur sociokulturella förhållanden inklusive ålder och genus samt livsstil och miljö inverkar på människans hälsoresurser - redogöra för teorier, modeller och olika interventioner för att främja hälsa och förebygga ohälsa Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa teoretisk och praktisk kunskap i sjuksköterskans yrkesutövning i genomförandet av hälsofrämjande omvårdnad -genom val av förhållningssätt och samtalsmetodik skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens behov och möjlighet till delaktighet -identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö - identifiera,bedöma, analysera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnad - utifrån sjuksköterskans ansvarsområden dokumentera i journalhandling -utföra medicintekniska moment, tillämpa hygieniska och ergonomiska principer samt förflyttningsteknik med beaktande av gällande lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för säker vård Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - reflektera över, kritiskt granska och värdera det egna förhållningssättet i mötet med patient och närstående - identifiera etiska frågeställningar inom omvårdnad och förklara konsekvenser av beslut och vårdhandlingar - reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera behov av förbättringsarbete - samverka med olika yrkesgrupper Moment 4: Vetenskapsteori och metod, 3 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för omvårdnad - redogöra för forskningsetiska principer Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - kritiskt granska vetenskapliga publikationer - söka i lämpliga informationskällor Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - kritiskt granska och diskutera aktuell evidensbaserad omvårdnad Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering, 3 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel - redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen - redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen. - ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel - redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem. - redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering - redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet Moment 6: Läkemedelsberäkning, 1 hp Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för viktiga mikroorganismer såsom virus bakterier, svampar och protozoer samt deras uppbyggnad och klassifikation. - redogöra för parasiters uppbyggnad och sjukdomsalstrande mekanismer - redogöra för basala funktioner hos vanliga och viktiga mikroorganismer - redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner - redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv - redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs - redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet - utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar - redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer i samspel med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt

Innehåll

Kursen består av sju moment: Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8,5 hp (To meet nursing needs and promote health resources, 8,5 credits) Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1,5 hp (Environmental influence on health and wellbeing, 1,5 credits) Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp (Clinical education, 9 credits) Moment 4: Vetenskapsteori och metod, 3 hp (Scientific theory and methods, 3 credits) Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering, 3 hp (Pharmacology and pharmaceutical administration, 3 credits) Moment 6: Läkemedelsberäkning, 1 hp (Pharmaceutical calculations, 1 credit) Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4 hp (Basic hygiene, microbiology and immunology, 4 credits). Innehåll moment 1, 2 och 3: - hälsa i ett omvårdnadsperspektiv - transition, gerotranscendens - omvårdnad vid livets slutskede - professionellt förhållningssätt och omvårdnadsetik - omvårdnadsprocessen och informationshantering - kommunikation och hälsoinformation - människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad - omvårdnad ur sociokulturella perspektiv - människans behov av välbefinnande, trygghet, säkerhet och tillit i vården - människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn - observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov - kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion. - interprofessionell samverkan - förbättringskunskap - lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter - kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition Innehåll moment 4: - Problemformulering - Forskningsetik - Kritisk granskning av vetenskapliga publikationer Innehåll moment 5: - Farmakokinetik och farmakodynamik - Biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans - Administrering och dosering av läkemedel - Lagar och författningar som styr läkemedelshantering - Risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning Innehåll moment 6: - Enheter och enhetsbyten - Beräkning av dos, verksam substans och styrka - Beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid Innehåll moment 7: - Mikroorganismer och smittspridning - Profylax (vaccinationer och hygienåtgärder) - Basal provtagningsmetodik

Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8.5 hp

Betygsskala: VU

Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1.5 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • problemformulering
  • kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
  • informationssökning
  • datainsamlingsmetoder
  • forskningsetiska principer
  • evidensbaserad omvårdnad

Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • farmakokinetik och farmakodynamik
  • biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
  • administrering och dosering av läkemedel
  • lagar och författningar som styr läkemedelshantering
  • risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning

Läkemedelsberäkning, 1.0 hp

Betygsskala: VU
  • enheter och enhetsbyten
  • beräkning av dos, verksam substans och styrka
  • beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid

Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4.0 hp

Betygsskala: VU
  • grundläggande mikrobiologi
  • grundläggande immunologi
  • smittspridning
  • förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
  • basal provtagningsmetodik

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare. Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp under teoretiska moment. Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till kommunal hälso- och sjukvård (4 veckor) samt till hälsofrämjande och förebyggande verksamhet (2 veckor). Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer samt klinisk examination av medicintekniska moment. Moment 3 examineras genom en individuell integrerad examination. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination. Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer. Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg. För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt. Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1, 3 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator. Tidpunkter för provtillfällen anges vid kursstart. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas då till det omtentamenstillfälle som enligt KI:s riktlinjer ska ges två–sex veckor efter att examinationsresultatet på den första examinationen meddelats. Begränsning av antal provtillfällen: För samtliga examinationer gäller att student har rätt att deltaga vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1, 2 och 3

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Ehnfors, Margareta VIPS-boken : om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Handbok för hälso- och sjukvård - praktiska hjälpmedel och metoder
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad Idvall, Ewa
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Folkhälsorapport 2009
Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA : definitioner och klassifikation 2009-2011 Herdman, T. Heather
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Författningshandbok 2011 för personal inom hälso- och sjukvård Raadu, Gunnel

Moment 4

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad

Moment 5

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården
Aarbakke, Jarle; Simonsen, Terje Illustrerad farmakologi 1 : Principer och tillämpningar

Moment 6

Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering

Moment 7

Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Melhus, Åsa Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor

Vetenskapliga artiklar

Vetenskapliga artiklar tillkommer