Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp
Nursing from a health perspective, 30 credits- Kurskod
- 1SJ004
- Kursens benämning
- Vård i ett hälsoperspektiv
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2010-08-20
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2011-12-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Tillträde från termin 1 till termin 2: Minst 15 hp från termin 1 skall vara godkända. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper i omvårdnad för att kunna identifiera hälsoresurser i övergångar relaterade till utveckling, hälsa, ohälsa och förändrade livsförhållanden samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över egen professionell utveckling i relation till patientmötet. Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem Lärandemål Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förklara och jämföra olika teorier och synsätt på hälsa, välbefinnande och hälsofrämjande omvårdnad - redogöra för omvårdnadsprocessen samt metoder för sjuksköterskans informationshantering - redogöra för olika metoder för att bedöma omvårdnadsbehov - redogöra för olika omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och välbefinnande samt förebygger ohälsa - förklara kommunikationen och samtalets betydelse för att skapa en god omvårdnadsrelation - förstå och förklara aspekter som inverkar på människans sårbarhet samt visa insikt om betydelsen av att värna om patientens autonomi, integritet och värdighet - redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede - reflektera över olika etiska värden såsom autonomi, integritet och värdighet Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förstå grundläggande epidemiologiska begrepp - förklara hur socioekonomiska förhållanden, ålder, genus och livsstil inverkar på människans hälsa - förklara psykosociala- och miljöfaktorer som påverkar hälsobeteende - redogöra för modeller om hälsopromotion och för hälsofrämjande interventioner Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa teoretisk och praktisk kunskap i sjuksköterskans yrkesutövning i genomförandet av hälsofrämjande omvårdnad - genom val av förhållningssätt och samtalsmetodik skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens behov och möjlighet till delaktighet - identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö - identifiera,bedöma, analysera omvårdnadsbehov samt genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar - utifrån sjuksköterskans ansvarsområden dokumentera i journalhandling - utföra medicintekniska moment, tillämpa hygieniska och ergonomiska principer samt förflyttningsteknik med beaktande av gällande lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för säker vård - visa förmåga att kommunicera och samverka med andra professioner inom kommunal vård och omsorg Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - reflektera över, kritiskt granska och värdera det egna förhållningssättet i mötet med patient och närstående - identifiera etiska frågeställningar inom omvårdnad samt reflektera över handlingars konsekvenser för människans integritet och värdighet - reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera behov av förbättringsarbete Moment 4: Vetenskapsteori och metod Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsrelevant problem - redogöra för hur teorier används inom omvårdnadsforskning Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - kritiskt granska vetenskapliga publikationer - söka i lämpliga informationskällor Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - kritiskt granska och diskutera aktuell evidensbaserad omvårdnad Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel - redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen - redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen. - ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel - redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem. - redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering - redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet Moment 6: Läkemedelsberäkning Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för viktiga mikroorganismer såsom virus bakterier, svampar och protozoer samt deras uppbyggnad och klassifikation. - redogöra för parasiters uppbyggnad och sjukdomsalstrande mekanismer - redogöra för basala funktioner hos vanliga och viktiga mikroorganismer - redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner - redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv - redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs - redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar Färdighet och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet - utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar - redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer i samspel med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt
Innehåll
Kursen består av sju moment: Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser 8,5 hp Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande 1,5 hp Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp Moment 4: Vetenskapsteori och metod 3 hp Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering 3 hp Moment 6: Läkemedelsberäkning 1 hp Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi 4 hp Innehåll moment 1-3: - hälsa i ett omvårdnadsperspektiv - transition, gerotranscendens - professionellt förhållningssätt - autonomi, integritet och värdighet i relation till äldre - omvårdnadsprocessen och informationshantering - kommunikation och hälsoinformation - människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad - ojämlikhet i hälsa - människans behov av välbefinnande, trygghet, säkerhet och tillit i vården - människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn - observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov - kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion samt venös provtagning - interprofessionell samverkan - lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter - kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition Innehåll moment 4: - Problemformulering - Teorianvändning inom omvårdnadsforskning - Kritisk granskning av vetenskapliga publikationer - Informationssökning Innehåll moment 5: - Farmakokinetik och farmakodynamik - Biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans - Administrering och dosering av läkemedel - Lagar och författningar som styr läkemedelshantering - Risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning Innehåll moment 6: - Enheter och enhetsbyten - Beräkning av dos, verksam substans och styrka - Beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid Innehåll moment 7: - Mikroorganismer och smittspridning - Profylax (vaccinationer och hygienåtgärder) - Basal provtagningsmetodik
Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8.5 hp
Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1.5 hp
Innehåll moment 1-3:
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp
Innehåll moment 1-3:
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp
- problemformulering
- kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
- informationssökning
- datainsamlingsmetoder
- forskningsetiska principer
- evidensbaserad omvårdnad
Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp
- farmakokinetik och farmakodynamik
- biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- administrering och dosering av läkemedel
- lagar och författningar som styr läkemedelshantering
- risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning
Läkemedelsberäkning, 1.0 hp
- enheter och enhetsbyten
- beräkning av dos, verksam substans och styrka
- beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid
Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4.0 hp
- grundläggande mikrobiologi
- grundläggande immunologi
- smittspridning
- förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
- basal provtagningsmetodik
Arbetsformer
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare. Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp. Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till kommunal hälso- och sjukvård. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer. Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under moment 3 sker även en klinisk examination av medicintekniska moment. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination. Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer. Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg. För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt. Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1, 3 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Begränsning av antal provtillfällen: För samtliga examinationer gäller att student har rätt att deltaga vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomgås ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1,2 och 3
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s. ISBN:978-0-323-05641-0 (pbk.) LIBRIS-ID:11640805 Kapitel 7 och 20 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Valda delar Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Kapitel 2,3 och 5 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 847 s. ISBN:978-91-44-05870-2 LIBRIS-ID:11585628 Kapitel 1,2,4,7,9-15,19,20 och 23 Sök i biblioteket
1. uppl. /b 3. tr. : Stockholm : Vårdförb., 2000 - 382 s. ISBN:91-7043-045-4 LIBRIS-ID:8369599 Valda delar Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 512 s. ISBN:978-91-44-05871-9 LIBRIS-ID:11455573 Kapitel 2,3,6 och 12 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Kapitel 4, 7 och 15 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 467 s. ISBN:978-91-44-05873-3 LIBRIS-ID:11455578 Kapitel 6,8,9 och 12 Sök i biblioteket
5., [utök.] uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening, 2009 - 176 s. ISBN:978-91-7205-644-2 LIBRIS-ID:11303017 Valda delar Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 412 sidor ISBN:978-91-44-04590-0 Valda delar Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Valda delar Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 486 s. ISBN:978-91-44-05316-5 LIBRIS-ID:11863171 Valda delar Sök i biblioteket
42. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 824 s. ISBN:91-47-10359-0 LIBRIS-ID:12072073 Valda delar, aktuella författningarna kan även återfinnas på http://www.socialstyrelsen.se/ Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk Valda delar
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
[2., omarb. och utök. uppl.] : Stockholm : Thomson Reuters Professional, 2010 - 262 s. ISBN:978-91-7610-402-6 LIBRIS-ID:12034356 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 199 s. ISBN:91-27-10879-1 LIBRIS-ID:9631536 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s. ISBN:978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID:11293225 URL: Omslagsbild Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Liber, 2003 - 59, [1] s. ISBN:91-47-07264-4 : 121:00 LIBRIS-ID:8907140 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
Moment 4
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Valda delar Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Valda delar Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
Moment 5
2. uppl. : Natur & Kultur, 2011 ISBN:91-27-12206-9 (inb.) LIBRIS-ID:12069102 Sidorna 12-158, 261-267 Sök i biblioteket
Moment 6
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 311 s. ISBN:978-91-44-05632-6 LIBRIS-ID:11691251 Sök i biblioteket
Moment 7
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. LIBRIS-ID:10646754 URL: Länk
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 413 s. ISBN:978-91-1-302283-3 LIBRIS-ID:11506698 Sök i biblioteket