Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp
Nursing from a health perspective, 30 credits- Kurskod
- 1SJ004
- Kursens benämning
- Vård i ett hälsoperspektiv
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2010-08-20
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2015-04-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Tillträde från termin 1 till termin 2: Minst 15 hp från termin 1 skall vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper i omvårdnad för att kunna identifiera hälsoresurser i övergångar relaterade till utveckling, hälsa, ohälsa och förändrade livsförhållanden samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över egen professionell utveckling i relation till patientmötet.
Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem
Lärandemål
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- beskriva, förklara och använda teorier och synsätt på hälsa, välbefinnande och relatera dessa till hälsofrämjande omvårdnad
- redogöra för omvårdnadsprocessen samt metoder för sjuksköterskans informationshantering
- redogöra för olika metoder för att bedöma omvårdnadsbehov
- redogöra för omvårdnadsmetoder och omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och välbefinnande samt förebygger ohälsa
- förklara kommunikationens och samtalets betydelse för att skapa en god omvårdnadsrelation
- förklara aspekter som inverkar på människans sårbarhet och förklara betydelsen av att värna om patienten utifrån detta
- redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede
- reflektera över olika etiska värden; specifikt autonomi, integritet och värdighet
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå grundläggande epidemiologiska begrepp
- förklara hur socioekonomiska förhållanden, ålder, genus och livsstil inverkar på människans hälsa
- förklara psykosociala- och miljöfaktorer som påverkar hälsobeteende
- redogöra för modeller om hälsopromotion och för hälsofrämjande interventioner
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning
Kunskap och förståelse
- beskriva hur läkemedel ska hanteras för att minimera miljörisker
- identifiera de vanligaste läkemedlen och beskriva hur dessa inverkar på den äldre människans hälsa och omvårdnadsbehov
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa teoretisk och praktisk kunskap i sjuksköterskans yrkesutövning i genomförandet av hälsofrämjande omvårdnad
- genom val av förhållningssätt och samtalsmetodik skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens behov och möjlighet till delaktighet
- identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö
- identifiera, bedöma, analysera omvårdnadsbehov samt genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- utifrån sjuksköterskans ansvarsområden dokumentera i journalhandling
- utföra medicintekniska moment, tillämpa hygieniska och ergonomiska principer samt förflyttningskunskap med beaktande av gällande lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för säker vård
- visa förmåga att kommunicera och samverka med andra professioner inom kommunal vård och omsorg
- visa förmåga till självkännedom och ett empatiskt förhållningssätt i mellanmänskliga möten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över, kritiskt granska och värdera det egna förhållningssättet i mötet med patient och närstående
- identifiera etiska frågeställningar inom omvårdnad samt reflektera över handlingars konsekvenser för människans integritet och värdighet
- reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera behov av förbättringsarbete
Moment 4: Vetenskapsteori och metod
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsrelevant problem
- förklara hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling
- redogöra för forskningsetiska principer
- redogöra för begreppet evidensbaserad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa informationssökning
- tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
- redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
- redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen
- ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
- redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem
- redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
- redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet
Moment 6: Läkemedelsberäkning
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för viktiga mikroorganismer samt deras uppbyggnad och klassifikation
- redogöra för basala funktioner och sjukdomsalstrande mekanismer hos ett urval av viktiga mikroorganismer
- redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner
- redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv
- redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs
- redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet
- utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar
- redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt.
Innehåll
Kursen omfattar sju moment:
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning
Moment 4: Vetenskapsteori och metod
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering
Moment 6: Läkemedelsberäkning
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
- problemformulering
- kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
- informationssökning
- datainsamlingsmetoder
- forskningsetiska principer
- evidensbaserad omvårdnad
- farmakokinetik och farmakodynamik
- biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- administrering och dosering av läkemedel
- lagar och författningar som styr läkemedelshantering
- risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning
- enheter och enhetsbyten
- beräkning av dos, verksam substans och styrka
- beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid
- grundläggande mikrobiologi
- grundläggande immunologi
- smittspridning
- förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
- basal provtagningsmetodik
Arbetsformer
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till hälso- och sjukvård av relevans för kursens fokus på hälsa och främjande av hälsoresurser. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under moment 3 sker även en klinisk examination av medicintekniska moment. För moment 3 gäller en tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.
Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination.
Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg.
För momentet gäller tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.
Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1 och 3
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s. ISBN:9789144083551 LIBRIS-ID:16610836 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s. ISBN:9789144089287 LIBRIS-ID:14706368 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s. ISBN:9789144083544 LIBRIS-ID:16610857 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s. ISBN:9789144083537 LIBRIS-ID:16610835 Valda delar Sök i biblioteket
2., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 628 s. ISBN:9789144082400 LIBRIS-ID:14069869 Sök i biblioteket
6. uppl. : Stockholm : Gothia, 2013 - 167 s. ISBN:978-91-7205-857-6 LIBRIS-ID:13879472 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN:9789147105687 LIBRIS-ID:14613796 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk Valda delar
46. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 894 s. ISBN:9789147112234 LIBRIS-ID:17120384 http://www.socialstyrelsen.se/sosfs Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s. ISBN:978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID:12642778 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 199 s. ISBN:91-27-10879-1 LIBRIS-ID:9631536 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s. ISBN:978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID:11293225 URL: Omslagsbild Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 167 s. ISBN:9789147114030 LIBRIS-ID:14677097 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Liber, 2003 - 59, [1] s. ISBN:91-47-07264-4 : 121:00 LIBRIS-ID:8907140 Fördjupningslitteratur Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 364 s. ISBN:9789144088877 LIBRIS-ID:16926010 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
Stockholm : Norstedts, 2010 - 179 s ISBN:ISBN 91-1-302587-2 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
Moment 2 - obligatorisk litteratur
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Valda delar Sök i biblioteket
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s. ISBN:978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID:12744909 Sök i biblioteket
Moment 4
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2013] cop. 2014 - xviii, 493 s. ISBN:9781451176797 LIBRIS-ID:13983290 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Valda delar Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Rekommenderad litteratur Sök i biblioteket
Moment 5 - Obligatorisk litteratur
2. uppl. : Natur & Kultur, 2011 ISBN:91-27-12206-9 (inb.) LIBRIS-ID:12069102 Sidorna 12-158, 261-267 Sök i biblioteket
Moment 6 -obligatorisk litteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 311 s. ISBN:978-91-44-05632-6 LIBRIS-ID:11691251 Sök i biblioteket
Moment 7 -obligatorisk litteratur
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. LIBRIS-ID:10646754 URL: Länk
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 413 s. ISBN:978-91-1-302283-3 LIBRIS-ID:11506698 Sök i biblioteket