Kursplan för

Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp

Nursing from a health perspective, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17
Kurskod
1SJ004
Kursens benämning
Vård i ett hälsoperspektiv
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-08-20
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2013-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Tillträde från termin 1 till termin 2: Minst 15 hp från termin 1 skall vara godkända. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva kunskaper i omvårdnad för att kunna identifiera hälsoresurser i övergångar relaterade till utveckling, hälsa, ohälsa och förändrade livsförhållanden samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över egen professionell utveckling i relation till patientmötet.
Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem

Lärandemål
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara och jämföra olika teorier och synsätt på hälsa, välbefinnande och hälsofrämjande omvårdnad
- redogöra för omvårdnadsprocessen samt metoder för sjuksköterskans informationshantering
- redogöra för olika metoder för att bedöma omvårdnadsbehov
- redogöra för olika omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och välbefinnande samt förebygger ohälsa
- förklara kommunikationens och samtalets betydelse för att skapa en god omvårdnadsrelation
- förklara aspekter som inverkar på människans sårbarhet och förklara betydelsen av att värna om patienten utifrån detta
- redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede
- reflektera över olika etiska värden; specifikt autonomi, integritet och värdighet

Färdighet och förmåga
- visa på betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga i mellanmänskliga möten

Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå grundläggande epidemiologiska begrepp
- förklara hur socioekonomiska förhållanden, ålder, genus och livsstil inverkar på människans hälsa
- förklara psykosociala- och miljöfaktorer som påverkar hälsobeteende
- redogöra för modeller om hälsopromotion och för hälsofrämjande interventioner

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa teoretisk och praktisk kunskap i sjuksköterskans yrkesutövning i genomförandet av hälsofrämjande omvårdnad
- genom val av förhållningssätt och samtalsmetodik skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens behov och möjlighet till delaktighet
- identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö
- identifiera,bedöma, analysera omvårdnadsbehov samt genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- utifrån sjuksköterskans ansvarsområden dokumentera i journalhandling
- utföra medicintekniska moment, tillämpa hygieniska och ergonomiska principer samt förflyttningsteknik med beaktande av gällande lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för säker vård
- visa förmåga att kommunicera och samverka med andra professioner inom kommunal vård och omsorg

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över, kritiskt granska och värdera det egna förhållningssättet i mötet med patient och närstående
- identifiera etiska frågeställningar inom omvårdnad samt reflektera över handlingars konsekvenser för människans integritet och värdighet
- reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera behov av förbättringsarbete

Moment 4: Vetenskapsteori och metod

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsrelevant problem
- förklara hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling
- redogöra för forskningsetiska principer
- redogöra för begreppet evidensbaserad omvårdnad

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa informationssökning
- tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering


Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
- redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
- redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen.
- ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
- redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem.
- redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
- redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet

Moment 6: Läkemedelsberäkning

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt

Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för viktiga mikroorganismer samt deras uppbyggnad och klassifikation
- redogöra för basala funktioner och sjukdomsalstrande mekanismer hos ett urval av viktiga
  mikroorganismer
- redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner
- redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv
- redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs
- redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet
- utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar
- redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt.

Innehåll

Kursen består av sju moment:
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser 8,5 hp
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande 1,5 hp
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp
Moment 4: Vetenskapsteori och metod 3 hp
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering 3 hp
Moment 6: Läkemedelsberäkning 1 hp
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi 4 hp

Innehåll moment 1-3:
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till äldre
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition

Innehåll moment 4:
- Problemformulering
- Teorianvändning inom omvårdnadsforskning
- Kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
- Informationssökning

Innehåll moment 5:
- Farmakokinetik och farmakodynamik
- Biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- Administrering och dosering av läkemedel
- Lagar och författningar som styr läkemedelshantering
- Risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning

Innehåll moment 6:
- Enheter och enhetsbyten
- Beräkning av dos, verksam substans och styrka
- Beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid

Innehåll moment 7:
- Grundläggande mikrobiologi
- Grundläggande immunologi
- Smittspridning
- Förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
- Basal provtagningsmetodik

Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8.5 hp

Betygsskala: VU

Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1.5 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • problemformulering
  • kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
  • informationssökning
  • datainsamlingsmetoder
  • forskningsetiska principer
  • evidensbaserad omvårdnad

Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • farmakokinetik och farmakodynamik
  • biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
  • administrering och dosering av läkemedel
  • lagar och författningar som styr läkemedelshantering
  • risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning

Läkemedelsberäkning, 1.0 hp

Betygsskala: VU
  • enheter och enhetsbyten
  • beräkning av dos, verksam substans och styrka
  • beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid

Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4.0 hp

Betygsskala: VU
  • grundläggande mikrobiologi
  • grundläggande immunologi
  • smittspridning
  • förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
  • basal provtagningsmetodik

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till kommunal hälso- och sjukvård. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under moment 3 sker även en klinisk examination av medicintekniska moment.

Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination.

Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.

Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg.
För momentet gäller tvågradig betygsskala; underkänt/godkänt.

Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1, 3 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 3

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Edberg, AK; Wijk H (red) Omvårdnadens grunder : Hälsa och ohälsa
Ehnfors, Margareta VIPS-boken : om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA : definitioner och klassifikation 2009-2011 Herdman, T. Heather
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad Idvall, Ewa
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Författningshandbok 2012 för personal inom hälso- och sjukvård Raadu, Gunnel
Vårdhandboken
Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Johnsson, Lars-Åke Den nya patientsäkerhetslagen och patientens rättigheter : handbok för ombud och vårdpersonal
Skolin, Inger Näringslära för sjuksköterskor : teori och praktik
Crafoord, Clarence Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
Erikson, Martin G. Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Rienecker, Lotte Problemformulering Nilsson, Björn

Moment 2

Folkhälsorapport 2009
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser

Moment 4

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv

Moment 5

Aarbakke, Jarle; Simonsen, Terje Illustrerad farmakologi 1 : Principer och tillämpningar
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården

Moment 6

Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering

Moment 7

Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Melhus, Åsa Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Vetenskapliga artiklar och valda författningar tillkommer.