Kursplan för

Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp

Nursing from a health perspective, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17
Kurskod
1SJ004
Kursens benämning
Vård i ett hälsoperspektiv
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-08-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-12-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Tillträde till termin 2:
Moment 1: Sjuksköterskans profession, 4,5 hp i kursen Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap (1SJ003).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva och vidareuveckla sina kunskaper i omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans kompetensområden för att kunna identifiera och främja hälsoresurser samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över etiska frågeställningar och egen professionell utveckling i mötet med patient och närstående.Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem.

Lärandemål

Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna

  • förklara kommunikationens olika dimensioner i sjuksköterskans yrkesutövning och betydelsen av dessa för att skapa en god omvårdnadsrelation
  • utifrån evidensbaserad kunskap förklara och motivera tillämpning av omvårdnadsprocessen som grund för bedömning av omvårdnadsbehov, ordination, genomförande och utvärdering av omvårdnadsmetoder samt omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och förebygger ohälsa
  • redogöra för sjuksköterskans informationshantering
  • redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård och patientens rätt till vård på lika villkor

Färdighet och förmåga

  • tillämpa teorier och begrepp av relevans för hälsofrämjande och personcentrerad omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera etiska värden i relation till människans sårbarhet
  • reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede
  • reflektera över patientsäkerhet och patientens självbestämmande i relation till tekniska moment i omvårdnad

Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • förstå grundläggande epidemiologiska begrepp
  • förklara hur socioekonomiska förhållanden, ålder, genus och livsstil inverkar på människans hälsa
  • förklara psykosociala- och miljöfaktorer som påverkar hälsobeteende
  • redogöra för modeller om hälsopromotion och för hälsofrämjande interventioner

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning

Kunskap och förståelse

  • beskriva hur läkemedel ska hanteras för att upprätthålla patientsäkerhet och minimera miljörisker
  • identifiera de vanligaste läkemedlen och beskriva hur dessa inverkar på den äldre människans hälsa och omvårdnadsbehov

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i sjuksköterskans ansvarsområden i hälsofrämjande och personcentrerad omvårdnad
  • visa förmåga att genom kommunikation skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens och närståendes behov och främjar delaktighet
  • utifrån sjuksköterskans kunskapsområden identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö
  • identifiera, bedöma och reflektera över omvårdnadsbehov samt ordinera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
  • tillämpa journalföring utifrån sjuksköterskans ansvarsområden
  • utifrån sjuksköterskans yrkesutövning utföra och motivera medicintekniska moment och tillämpa hygieniska principer samt förflyttningskunskap med ett patient- och personalsäkert förhållningssätt
  • visa förmåga att kommunicera och samverka utifrån sjuksköterskans ansvarsområden med andra yrkesgrupper inom hälsofrämjande vård och omsorg
  • visa förmåga till empatiskt förhållningssätt i mellanmänskliga möten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • reflektera över det egna förhållningssättet i mötet med patient, närstående och teamet
  • identifiera och analysera etiska frågeställningar inom omvårdnad samt reflektera över handlingars konsekvenser för människans autonomi, integritet och värdighet
  • reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera förbättringsområden samt resonera kring sjuksköterskans ansvar för evidensbaserad och patientsäker omvårdnad

Moment 4: Vetenskapsteori och metod

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsrelevant problem
  • förklara hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
  • redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling
  • redogöra för forskningsetiska principer
  • redogöra för begreppet evidensbaserad omvårdnad

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa informationssökning
  • tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering

Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
  • redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
  • redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen
  • ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
  • redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem
  • redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
  • redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet

Moment 6: Läkemedelsberäkning

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt

Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för viktiga mikroorganismer samt deras uppbyggnad och klassifikation
  • redogöra för basala funktioner och sjukdomsalstrande mekanismer hos ett urval av viktiga mikroorganismer
  • redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner
  • redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv
  • redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs
  • redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet
  • utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar
  • redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt.

Innehåll

Kursen omfattar sju moment:
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning
Moment 4: Vetenskapsteori och metod
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering
Moment 6: Läkemedelsberäkning
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi

Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8.5 hp

Betygsskala: VU

Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1.5 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp

Betygsskala: VU

Innehåll moment 1-3:

  • hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
  • transition, gerotranscendens
  • professionellt förhållningssätt
  • autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
  • omvårdnadsprocessen och informationshantering
  • kommunikation och hälsoinformation
  • människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
  • vårdetiskt förhållningssätt
  • ojämlikhet i hälsa
  • människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
  • människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
  • observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
  • kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
  • interprofessionell samverkan
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
  • de vanligaste läkemedlen
  • indikationer och kontraindikationer
  • dosering
  • administreringssätt
  • tidsspann för utvärdering av effekt
  • miljöpåverkan, kassation av läkemedel
  • vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
  • omhändertagande av den döda personen

Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • problemformulering
  • kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
  • informationssökning
  • datainsamlingsmetoder
  • forskningsetiska principer
  • evidensbaserad omvårdnad

Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • farmakokinetik och farmakodynamik
  • biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
  • administrering och dosering av läkemedel
  • lagar och författningar som styr läkemedelshantering
  • risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning

Läkemedelsberäkning, 1.0 hp

Betygsskala: VU
  • enheter och enhetsbyten
  • beräkning av dos, verksam substans och styrka
  • beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid

Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4.0 hp

Betygsskala: VU
  • grundläggande mikrobiologi
  • grundläggande immunologi
  • smittspridning
  • förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
  • basal provtagningsmetodik

Arbetsformer

Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till hälso- och sjukvård av relevans för kursens fokus på hälsa och främjande av hälsoresurser. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under moment 3 sker även en klinisk examination av medicintekniska moment. För moment 3 gäller en tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.

Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination.

Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.

Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg.
För momentet gäller tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.

Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT17. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1. Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser och Moment 3. VFU

Obligatorisk litteratur

Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Ehnfors, Margareta; Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid Nya VIPS-boken : välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Kommunikation : samtal och bemötande i vården Fossum, Bjöörn
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Omvårdnadsdiagnoser : definitioner och klassifikation 2015-2017 Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad : Svensk sjuksköterskeförening Idvall, Ewa
Vårdhandboken
Sjuksköterskans kärnkompetenser Leksell, Janeth; Lepp, Margret
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd
Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor Omvårdnadsteorier i klinisk praxis

Rekommenderad litteratur

Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Sandberg, Håkan Sjuksköterskans samtal : professionalitet och medmänsklighet
Skolin, Inger Näringslära för sjuksköterskor : teori och praktik

Fördjupningslitteratur

Crafoord, Clarence Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst
Erikson, Martin G. Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Oddy, Rosemary Aktivitet vid demenssjukdom : en praktisk vägledning
Rienecker, Lotte Problemformulering Nilsson, Björn
Vetenskapliga artiklar och valda författningar tillkommer.

Moment 2. Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande

Obligatorisk litteratur

Folkhälsorapport 2009
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt; Wramner, Håkan Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]

Moment 4. Vetenskapsteori och metod

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Willman, Ania Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv

Moment 5. Farmakologi och läkemedelshantering

Obligatorisk litteratur

Simonsen, Terje; Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan Illustrerad farmakologi. : 1 Principer och tillämpningar
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården

Moment 6. Läkemedelsberäkning

Obligatorisk litteratur

Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering

Moment 7. Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi

Obligatorisk litteratur

Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Melhus, Åsa Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Vetenskapliga artiklar och valda författningar tillkommer.