Vård i ett hälsoperspektiv, 30 hp
Nursing from a health perspective, 30 credits- Kurskod
- 1SJ004
- Kursens benämning
- Vård i ett hälsoperspektiv
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2010-08-20
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-12-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Tillträde till termin 2:
Moment 1: Sjuksköterskans profession, 4,5 hp i kursen Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap (1SJ003).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva och vidareuveckla sina kunskaper i omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans kompetensområden för att kunna identifiera och främja hälsoresurser samt bedöma, planera och tillgodose den vuxna och åldrande människans omvårdnadsbehov samt reflektera över etiska frågeställningar och egen professionell utveckling i mötet med patient och närstående.Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad. Dessutom ska studenten vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsproblem.
Lärandemål
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
- förklara kommunikationens olika dimensioner i sjuksköterskans yrkesutövning och betydelsen av dessa för att skapa en god omvårdnadsrelation
- utifrån evidensbaserad kunskap förklara och motivera tillämpning av omvårdnadsprocessen som grund för bedömning av omvårdnadsbehov, ordination, genomförande och utvärdering av omvårdnadsmetoder samt omvårdnadshandlingar som främjar hälsa och förebygger ohälsa
- redogöra för sjuksköterskans informationshantering
- redogöra för lagstiftning som reglerar patientsäker vård och patientens rätt till vård på lika villkor
Färdighet och förmåga
- tillämpa teorier och begrepp av relevans för hälsofrämjande och personcentrerad omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera etiska värden i relation till människans sårbarhet
- reflektera över värdig omvårdnad vid livets slutskede
- reflektera över patientsäkerhet och patientens självbestämmande i relation till tekniska moment i omvårdnad
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå grundläggande epidemiologiska begrepp
- förklara hur socioekonomiska förhållanden, ålder, genus och livsstil inverkar på människans hälsa
- förklara psykosociala- och miljöfaktorer som påverkar hälsobeteende
- redogöra för modeller om hälsopromotion och för hälsofrämjande interventioner
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning
Kunskap och förståelse
- beskriva hur läkemedel ska hanteras för att upprätthålla patientsäkerhet och minimera miljörisker
- identifiera de vanligaste läkemedlen och beskriva hur dessa inverkar på den äldre människans hälsa och omvårdnadsbehov
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i sjuksköterskans ansvarsområden i hälsofrämjande och personcentrerad omvårdnad
- visa förmåga att genom kommunikation skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens och närståendes behov och främjar delaktighet
- utifrån sjuksköterskans kunskapsområden identifiera människans hälsoresurser och sårbarhet relaterat till sociokulturella aspekter inklusive genus, livsstil och miljö
- identifiera, bedöma och reflektera över omvårdnadsbehov samt ordinera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- tillämpa journalföring utifrån sjuksköterskans ansvarsområden
- utifrån sjuksköterskans yrkesutövning utföra och motivera medicintekniska moment och tillämpa hygieniska principer samt förflyttningskunskap med ett patient- och personalsäkert förhållningssätt
- visa förmåga att kommunicera och samverka utifrån sjuksköterskans ansvarsområden med andra yrkesgrupper inom hälsofrämjande vård och omsorg
- visa förmåga till empatiskt förhållningssätt i mellanmänskliga möten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över det egna förhållningssättet i mötet med patient, närstående och teamet
- identifiera och analysera etiska frågeställningar inom omvårdnad samt reflektera över handlingars konsekvenser för människans autonomi, integritet och värdighet
- reflektera över omvårdnadsrutiner och identifiera förbättringsområden samt resonera kring sjuksköterskans ansvar för evidensbaserad och patientsäker omvårdnad
Moment 4: Vetenskapsteori och metod
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, avgränsa och formulera ett omvårdnadsrelevant problem
- förklara hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling
- redogöra för forskningsetiska principer
- redogöra för begreppet evidensbaserad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa informationssökning
- tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
- redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
- redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen
- ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
- redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem
- redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
- redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet
Moment 6: Läkemedelsberäkning
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra beräkningar så att läkemedel doseras och späds korrekt
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för viktiga mikroorganismer samt deras uppbyggnad och klassifikation
- redogöra för basala funktioner och sjukdomsalstrande mekanismer hos ett urval av viktiga mikroorganismer
- redogöra för grunderna för immunsystemets ospecifika och specifika försvar mot infektioner
- redogöra för hygienprinciper ur såväl ett mikrobiologiskt perspektiv som ett vårdperspektiv
- redogöra för hur smitta och smittspridning förebyggs
- redogöra för vanliga mikrobiologiska provtagningar
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet
- utföra provtagning vid vanliga mikrobiologiska undersökningar
- redogöra för mekanismer bakom hygienprinciper och föreslå förbättrade rutiner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- göra bedömningar av grundläggande hygieniska principer med beaktande av etiska aspekter och förhållningssätt.
Innehåll
Kursen omfattar sju moment:
Moment 1: Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser
Moment 2: Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning
Moment 4: Vetenskapsteori och metod
Moment 5: Farmakologi och läkemedelshantering
Moment 6: Läkemedelsberäkning
Moment 7: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser, 8.5 hp
Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande, 1.5 hp
Innehåll moment 1-3:
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp
Innehåll moment 1-3:
- hälsa i ett omvårdnadsperspektiv
- transition, gerotranscendens
- professionellt förhållningssätt
- autonomi, integritet och värdighet i relation till personen i vård eller omsorg
- omvårdnadsprocessen och informationshantering
- kommunikation och hälsoinformation
- människans sårbarhet samt hälsofrämjande omvårdnad
- vårdetiskt förhållningssätt
- ojämlikhet i hälsa
- människans behov av välbefinnande, trygghet, tröst, beröring, säkerhet och tillit i vården
- människans behov i relation till cirkulation, andning, temperaturreglering, vätska och näring, utsöndring, personlig hygien, aktivitet, vila och sömn
- observations- och bedömningsinstrument för bedömning av omvårdnadsbehov
- kliniska färdigheter: bäddning, assistans vid ätande och enteral nutrition, hud- och munhygien, basal vårdhygien, ergonomi och förflyttningsteknik, kapillärprov, subkutan injektion, intramuskulär injektion samt venös provtagning
- interprofessionell samverkan
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- kvalitetsindikatorer och riktlinjer för trycksårprofylax, bibehållen munhälsa, förebyggande av fall och fallskador samt optimerad nutrition
- de vanligaste läkemedlen
- indikationer och kontraindikationer
- dosering
- administreringssätt
- tidsspann för utvärdering av effekt
- miljöpåverkan, kassation av läkemedel
- vanliga biverkningar som kan inverka på människans hälsa och omvårdnadsbehov
- omhändertagande av den döda personen
Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp
- problemformulering
- kritisk granskning av vetenskapliga publikationer
- informationssökning
- datainsamlingsmetoder
- forskningsetiska principer
- evidensbaserad omvårdnad
Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp
- farmakokinetik och farmakodynamik
- biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- administrering och dosering av läkemedel
- lagar och författningar som styr läkemedelshantering
- risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning
Läkemedelsberäkning, 1.0 hp
- enheter och enhetsbyten
- beräkning av dos, verksam substans och styrka
- beräkning av spädning, infusionshastighet och infusionstid
Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 4.0 hp
- grundläggande mikrobiologi
- grundläggande immunologi
- smittspridning
- förebyggande åtgärder (vaccinationer, vårdhygien)
- basal provtagningsmetodik
Arbetsformer
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till hälso- och sjukvård av relevans för kursens fokus på hälsa och främjande av hälsoresurser. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 3) sker en individuell integrerad klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Under moment 3 sker även en klinisk examination av medicintekniska moment. För moment 3 gäller en tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.
Moment 4 examineras genom en individuell skriftlig examination.
Moment 5 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
Moment 6 examineras genom en skriftlig examination som kräver 100% rätt för godkänt betyg.
För momentet gäller tvågradig betygsskala: underkänt/godkänt.
Moment 7 examineras genom en individuell skriftlig examination.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-7 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1 och 4 samt i ytterligare ett moment. Betyg sätts av examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT17. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1. Att tillgodose omvårdnadsbehov och främja hälsoresurser och Moment 3. VFU
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Valda delar Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s. ISBN:9789144083551 LIBRIS-ID:16610836 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s. ISBN:9789144089287 LIBRIS-ID:14706368 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s. ISBN:9789144083544 LIBRIS-ID:16610857 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Valda delar Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s. ISBN:9789144083537 LIBRIS-ID:16610835 Valda delar Sök i biblioteket
3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144108407 LIBRIS-ID:18119631 Sök i biblioteket
6. uppl. : Stockholm : Gothia, 2013 - 167 s. ISBN:978-91-7205-857-6 LIBRIS-ID:13879472 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk Valda delar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN:9789147105687 LIBRIS-ID:14613796 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s. ISBN:978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID:12642778 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 364 s. ISBN:9789144088877 LIBRIS-ID:16926010 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 222 s. ISBN:9789144096360 LIBRIS-ID:16507685 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 199 s. ISBN:91-27-10879-1 LIBRIS-ID:9631536 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s. ISBN:978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID:11293225 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 167 s. ISBN:9789147114030 LIBRIS-ID:14677097 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 64 s. ISBN:9789147112791 LIBRIS-ID:19107536 Sök i biblioteket
Moment 2. Miljöns inverkan på människans hälsa och välbefinnande
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Valda delar Sök i biblioteket
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s. ISBN:978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID:12744909 Sök i biblioteket
Moment 4. Vetenskapsteori och metod
Obligatorisk litteratur
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2013] cop. 2014 - xviii, 493 s. ISBN:9781451176797 LIBRIS-ID:13983290 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
Moment 5. Farmakologi och läkemedelshantering
Obligatorisk litteratur
4. [uppdaterade] utg., varav den tredje på svenska : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 276 s. ISBN:9789127142374 LIBRIS-ID:17414557 Sök i biblioteket
Moment 6. Läkemedelsberäkning
Obligatorisk litteratur
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 271 s. ISBN:9789144109534 LIBRIS-ID:19523669 Sök i biblioteket
Moment 7. Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. LIBRIS-ID:10646754 URL: Länk
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 413 s. ISBN:9789144095844 LIBRIS-ID:14715361 Sök i biblioteket