Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM018
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-04-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt. Studenten skall även visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
• förklara och analysera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet
• identifiera och analysera forskningsetiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete
• kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
Moment 2: Forskningsdesign (4,5 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
• argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder
• argumentera för och formulera vetenskapliga frågeställningar utifrån ett identifierat problemområde med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig teori och metod
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
- kritisk granskning (kvalitetsgranskning, värdering och tolkning) av vetenskaplig litteratur
- forskningsetik
Forskningsdesign, 4.5 hp - Forskningsdesign
- Projektplan för ett forskningsinriktat självständigt arbete
Arbetsformer
Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Detta kräver ett aktivt deltagande i lärprocessen och studenten tillåts och uppmuntras att ta eget ansvar. I denna kurs förekommer föreläsningar, gruppdiskussioner och individuella studieuppgifter.
Kursen är nätbaserad och genomförs på 9 veckor motsvarande ca 22 timmar per vecka. Kursen omfattar om 7,5 hp och det ingår totalt 3 obligatoriska träffar på KI Södersjukhuset. Övrig tid bedrivs studierna via webbaserad lärplattform.
Examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3 hp)
Examinationen utgörs av aktivt, reflektivt deltagande i webbaserad gruppdiskussion gällande forskningsetik samt skriftlig individuell examination gällande vetenskapsteori och forskningsmetodik samt kritisk granskning av vetenskaplig artikel.
Moment 2: Forskningsdesign (4,5 hp)
Examinationen utgörs av skriftligt individuellt författande av projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN:91-44-03123-8 LIBRIS-ID:8353333 Sök i biblioteket
3. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2006 - 384 s. ISBN:0-7817-8210-4 Sök i biblioteket
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2003 - 263 s. ISBN:91-7235-037-7 LIBRIS-ID:9174657 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 Sök i biblioteket
Göteborg : Daidalos, 2006 - 301 s. ISBN:91-7173-232-2 Sök i biblioteket
3. ed. : London : SAGE, cop. 2002 - xxiv, 598, [65] s. ISBN:0-7619-1971-6 ; £40.00 LIBRIS-ID:5601820 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2008 - xviii, 796 s. ISBN:9780781794688 Boken återkommer i senare kurser Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket