Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM018
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-10-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska uppnå kunskaper och förståelse på avancerad nivå inom vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt på avancerad nivå.
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
- Visa insikt i god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder.
- Tillämpa forskningsprocessen samt värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig teori och metod
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Vetenskaplig teori och metod, 3.5 hp
- vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
- forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentell forskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudier.
- god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
Forskningsdesign, 4.0 hp
- forskningsetiska principer
- designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform.
Utbildningen genomförs på trekvartstid motsvarande 32 timmar per vecka.
Antalet fysiska träffar är begränsat till max 3 dagar för kurser på trekkvartsfart. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras.
Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Kursmomentet examineras genom individuella webbaserade tentamina samt skriftlig individuell inlämningsuppgift .
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Kursmomentet examineras genom skriftligt individuellt författande av projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete inom huvudområdet omvårdnad och med fördjupning inom specialistområdet samt genom medverkan i obligatoriskt seminarium.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
2013 LIBRIS-ID:15213039
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN:9789172351141 LIBRIS-ID:pz05f60zm66bxl3v Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - s. ISBN:9789144097367 LIBRIS-ID:17877457 Sök i biblioteket
4. ed. : Thousand Oaks, California : SAGE Publications, Inc., [2015] - xxi, 806 p. ISBN:9781412972123 LIBRIS-ID:17225368 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN:9789147128020 LIBRIS-ID:nztvsk97l387ldgf Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket