Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp

Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , HT15 , VT16 , HT17 , VT18 , HT18 , VT22 , HT22 , VT24
Kurskod
2AM018
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-10-26
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska  uppnå kunskaper och förståelse på avancerad nivå inom vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt på avancerad nivå.

Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
  • Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
  • Visa insikt i god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.

Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder. 
  • Tillämpa forskningsprocessen samt värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig teori och metod
  • Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Vetenskaplig teori och metod, 3.5 hp

Betygsskala: GU
  • vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
  • bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
  • forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentell forskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudier.
  • god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande

Forskningsdesign, 4.0 hp

Betygsskala: GU
  • forskningsetiska principer
  • designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform.

Utbildningen genomförs på trekvartstid motsvarande 32 timmar per vecka.

Antalet fysiska träffar är begränsat till max 3 dagar för kurser på trekkvartsfart. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras.

Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
  Kursmomentet examineras genom individuella webbaserade tentamina samt skriftlig individuell inlämningsuppgift .

Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
 Kursmomentet examineras genom skriftligt individuellt författande av projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete inom huvudområdet omvårdnad och med fördjupning inom specialistområdet samt genom medverkan i obligatoriskt seminarium. 

Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert How to do a systematic literature review in nursing : a step-by-step guide
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Greenhalgh, Trisha Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
Hulley, Stephen B Designing clinical research
Johansson, Lars-Göran Introduktion till vetenskapsteorin
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - - inom medicin, bio- och vårdvetenskap
Patton, Michael Quinn Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
Sjuksköterskans kärnkompetenser Leksell, Janeth; Lepp, Margret
Teoretiska grunder för vårdande Arman, Maria; Dahlberg, Karin; Ekebergh, Margaretha
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd