Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM018
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-10-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska uppnå kunskaper och förståelse på avancerad nivå inom vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt på avancerad nivå.
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
- Kritiskt granska, värdera och analysera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
- Visa insikt i god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder.
- Tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter.
- Tillämpa forskningsprocessen, god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet av en forskningsplan för ett tänkt projekt.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Vetenskaplig teori och metod, 3.5 hp
Obligatorisk
Svensk beskrivning
- vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning
- forskningsdesigner inom kvantitativ och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudier.
- god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
Forskningsdesign, 4.0 hp
Obligatorisk
Svensk beskrivning
- forskningsetiska principer
- designer samt metoder för urval datainsamling och analys relaterade till syfte och frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform.
Utbildningen genomförs på trekvartstid motsvarande 32 timmar per vecka. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 3-5 dagar. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform.
Examination
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Kursmomentet examineras genom individuellt nätbaserade och självrättande examinationer, individuell skriftlig hemexamination samt examinerande seminarium.
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Kursmomentet examineras genom att skriva projektplan.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte om kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Resurslitteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN:978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID:21388308 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN:9789172351141 LIBRIS-ID:pz05f60zm66bxl3v Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - s. ISBN:9789144097367 LIBRIS-ID:17877457 Sök i biblioteket
4. ed. : Thousand Oaks, California : SAGE Publications, Inc., [2015] - xxi, 806 p. ISBN:9781412972123 LIBRIS-ID:17225368 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Sök i biblioteket