Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp

Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , HT15 , VT16 , HT17 , VT18 , HT18 , VT22 , HT22 , VT24 , VT25
Kurskod
2AM018
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2014-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt. Studenten skall även visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
• förklara och analysera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet
• identifiera och analysera forskningsetiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete
• kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat med relevans för omvårdnad inom specialistområdet

Moment 2: Forskningsdesign (4,5 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
• argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder
• argumentera för och formulera vetenskapliga frågeställningar utifrån ett identifierat problemområde med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig teori och metod

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Vetenskaplig teori och metod, 3 hp - vetenskapsteori och forskningsmetodik
- kritisk granskning (kvalitetsgranskning, värdering och tolkning) av vetenskaplig litteratur
- forskningsetik
Forskningsdesign, 4.5 hp - Forskningsdesign
- Projektplan för ett forskningsinriktat självständigt arbete

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Detta kräver ett aktivt deltagande i lärprocessen och studenten tillåts och uppmuntras att ta eget ansvar. I denna kurs förekommer föreläsningar, gruppdiskussioner och individuella studieuppgifter.
 

Examination

Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3 hp)
Examinationen utgörs av aktivt, reflektivt deltagande i webbaserad gruppdiskussion gällande forskningsetik samt skriftlig individuell examination gällande vetenskapsteori och forskningsmetodik samt kritisk granskning av vetenskaplig artikel.

Moment 2: Forskningsdesign (4,5 hp)
Examinationen utgörs av skriftligt individuellt författande av projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Nortvedt, Per; Grimen, Harald Sensibilitet och reflektion : filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner
Patton, Michael Quinn Qualitative research & evaluation methods
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Hulley, Stephen B Designing clinical research
Johansson, Lars-Göran Introduktion till vetenskapsteorin
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria