Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM018
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-01-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens huvudsakliga mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder. Tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
- Tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom vetenskaplig teori och metod
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
- vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
- forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentell forskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudier.
- forskningsetiska principer
- god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
- designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform.
Utbildningen genomförs på trekvartstid motsvarande 32 timmar per vecka.
Antalet fysiska träffar är begränsat till max 3 dagar för kurser på trekkvartsfart. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras.
Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok.
Examination
Moment 1: Vetenskaplig teori och metod (3,5 hp)
Omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, vetenskapsteori och forskningsmetodik samt kritisk granskning av vetenskaplig litteratur med inriktning mot specialistområdet examineras genom individuell reflektionslogg.
Moment 2: Forskningsdesign (4 hp)
Examinationen utgörs av skriftligt individuellt författande av projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete inom huvudområdet omvårdnad och med fördjupning inom specialistområdet. Samt medverkan i obligatoriskt seminarium och skriftlig individuell examination.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
3. ed. : London : SAGE, cop. 2002 - xxiv, 598, [65] s. ISBN:0-7619-1971-6 ; £40.00 LIBRIS-ID:5601820 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
2013 LIBRIS-ID:15213039
3., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 272 s. ISBN:9789172350823 LIBRIS-ID:12129388 Sök i biblioteket
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s. ISBN:978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID:12642778 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 LIBRIS-ID:8402720 Sök i biblioteket