Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3, 15 hp
Sexual Reproductive and Perinatal Health 3, 15 credits- Kurskod
- 2BM012
- Kursens benämning
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2017-04-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För tillträde till Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3, ska 25.5 hp i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1 och 30 högskolepoäng i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2 vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen består av två delvis integrerade moment; Förlossning och eftervård - teori 3.0 hp samt Förlossningoch eftervård - VFU 12.0 hp
Mål för kursen är att studenten ska kunna:
- visa förmåga att självständigt bistå den födande vid normal förlossning med hänsyn till individuella önskemål och behov
- identifiera och analysera avvikande förlopp under graviditet, förlossning och eftervård samt att i samråd med övriga professioner i teamet vidta adekvata åtgärder
- integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter i samband med komplicerade obstetriska situationer
- tillämpa ett patientsäkert arbetssätt och följa gällande lagar och föreskrifter
- tillämpa stöd vid amning eller annan uppfödning av det nyfödda barnet i såväl okomplicerade och komplicerade situationer
- planera, genomföra och utvärdera eftervård med utgångspunkt i familjens upplevelse och behov
- tillämpa ett stödjande etiskt förhållningssätt gentemot barn och föräldrar
- planera och leda arbetet inom den perinatala vården
- planera genomföra och reflektera över vården av det nyfödda friska och sjuka barnet
- reflektera över och värdera det egna förhållningssättet och kommunikationen i mötet med familjen samt övriga i det professionella teamet
- tillämpa en helhetssyn på barnafödande och föräldrablivande samt ha ett bemötande som inkluderar psykologiska, kulturella, sociala- och genusaspekter
Innehåll
Kursen omfattar två delvis integrerade moment:
- komplicerad förlossning
- komplicerad eftervård samt amning och annan uppfödning
- verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid förlossningsoch eftervårdsavdelning
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, Inter professional education (IPE) samt VFU. Seminarier, IPE, examinationer och VFU är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Förlossning och eftervård - teori 3.0 hp
Studenten examineras genom skriftliga individuella tentamina i komplicerad förlossningsvård och CTG-tolkning Komplicerad eftervård examineras genom Post Experience Conference (PEC).
Förlossning och eftervård - VFU 12.0 hp
Färdigheter avseende obstetriska komplikationer och suturering tenteras genom praktisk examination. Studenten examineras även enligt lärandemål i bedömningsunderlag för VFU.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students Verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer. Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
4. ed. : Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, cop. 2010 - xxiii, 912 p. ISBN:978-0-7637-5432-7 (pbk.) [sic] LIBRIS-ID:11558797 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 143 s ISBN:9789144016245 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 181 s. ISBN:978-91-44-05661-6 LIBRIS-ID:11772743 Sök i biblioteket
13. ed. : New York : Bailliere Tindall, 2004 - 1277 s. ISBN:0-7020-2616-6 LIBRIS-ID:9510629 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi (SFOG), 2009 - 85 s. LIBRIS-ID:11837086
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2010 - 143 s. LIBRIS-ID:11955220
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2016] - 755 sidor ISBN:9789144090054 LIBRIS-ID:19424026 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 715 s. ISBN:9789144095707 (inb.) LIBRIS-ID:16249815 Sök i biblioteket
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 340, [1] s. ISBN:91-27-09441-3 (inb.) LIBRIS-ID:9207908 Sök i biblioteket
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2010 - 233 s. ISBN:978-91-7447-047-5 LIBRIS-ID:11831825 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 271 s. ISBN:91-44-03046-0 LIBRIS-ID:9712842 Sök i biblioteket