Kursplan för

Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3, 15 hp

Sexual Reproductive and Perinatal Health 3, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , VT15 , HT15 , VT17 , HT17 , VT18
Kurskod
2BM012
Kursens benämning
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-05-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 3, ska 25.5 hp i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1 och 30 hp i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2 vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål


​Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  •  ​självständigt bistå den födande ​vid normal förlossning med hänsyn till individuella önskemål och behov
  • identifiera och analysera avvikande förlopp under graviditet, förlossning och ​eftervård samt att i samråd med övriga professioner i teamet vidta adekvata åtgärder
  • integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter i samband med komplicerade obstetriska situationer
  • ​arbeta patientsäkert och följa gällande lagar och föreskrifter
  •   ge stöd vid amning eller annan uppfödning av det nyfödda barnet ​i såväl okompliceradesomkomplicerade situationer
  • planera, genomföra och utvärdera  eftervården med utgångspunkt i familjens upplevelse och behov
  • tillämpa ett stödjande etiskt förhållningssätt gentemot  ​föräldrar och barn samt ha en god kommunikation
  • planera, genomföra och reflektera över vården av det friska ​nyfödda barnet
  • reflektera över och värdera det egna förhållningssätet, ​styrkor och begränsningar samt behovet av ytterligare kunskap
  • kommunicera ​och samarbeta med övriga​ i det professionella teamet
  • tillämpa en helhetssyn på barnafödande och föräldrablivande samt ha ett bemötande som inkluderar psykologiska, kulturella, sociala- och genusaspekter

Innehåll

Kursen ​omfattar två integrerade moment:

Förlossnings- antenatal och eftervård, teori, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Förlossnings- antenatal och eftervård, VFU, 13.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där ​arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, ​färdighetsträning, Inter Professional Education (IPE) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Seminarier, IPE, examinationer och VFU är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Förlossning och eftervård - teori 3.0 hp

Studenten examineras genom skriftlig​ individuell​ tentamen i komplicerad förlossningsvård och CTG-tolkning. Komplicerad eftervård examineras genom Post Experience Conference (PEC).

Färdigheter avseende obstetriska komplikationer och suturering tenteras genom praktisk/muntlig examination.

Förlossning och eftervård - VFU 12.0 hp   


Studenten examinerasenligt uppställda lärandemål i bedömningsunderlag för VFU.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT18. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2BM028.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer. Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Hagberg, Henrik Obstetrik Marsal, Karel; Westgren, Magnus
Svensson, Liisa; Heli, Susanna Trygg förlossning : En omvårdnadsmodell för minskad stress och rädsla
Webb-baserad Neonatal HLR. www.neohlrutbildning.se
Webb-baserad CTG-utbildning. www.ctgutbildning.se

Fördjupningslitteratur

Andersson, Liselott Barnafödande och psykisk sjukdom
Högberg, Ulf Kejsarsnitt
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
MacDonald, Sue Mayes' midwifery Magill-Cuerden, Julia
Psykosocial obstetrik : kropp och själ och barnafödande Sjögren, Berit
Förlossningsrädsla Sjögren, Berit
Wambach, Karen; Riordan, Jan Breastfeeding and human lactation