Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö, 7,5 hp

Clinical Education within District Care and Home Health Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , HT20 , VT21 , HT21 , VT22 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS011
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-06-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.  Med distriktsvård avses även barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser (f.d. skolhälsovård).

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • Problematisera och reflektera över hemmets betydelse för människans hälsa och för vårdandet inom basal och avancerad hemsjukvård samt hemmet som arbetsmiljö.
  • Utifrån olika metoder och styrdokument problematisera och reflektera över ledarskap och kvalitetsutveckling samt interprofessionell samverkan.

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning.
  • Självständigt leda omvårdnad med beaktande för patientens hälsa och välbefinnande samt patientsäkerhet utifrån interprofessionell samverkan.
  • Självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel samt utvärdera omvårdnads- och förskrivningesprocessen enligt aktuella riktlinjer.
  • Självständigt bedöma, planera genomföra hälso- och omvårdnadsarbete i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet samt reflektera över vad ett etiskt och professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad och hälsoarbete av patienter i hemmiljö.

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • Visa respekt för människans värdighet och ha insikt i hennes rätt till självbestämmande i hälso- och omvårdnadssituationen i hemmiljö.
  • Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för människor kompetens och utveckling.

Innehåll

  • Hemmets betydelse för människans hälsa
  • Hemmet som vård- och arbetsmiljö
  • Leda omvårdad i patientens hemmiljö för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
  • Förskrivningsrätt vid omvårdnad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens 
  • Vårdplanering och samverkan med övriga professioner
  • Etik och värdegrund

Arbetsformer

Kursen är verksamhetsförlagd utbildning, VFU inom distriktsvård på vårdcentral och hemsjukvård. VFU omfattar 32 timmar/vecka. Resterande tid i veckan (8 timmar) är för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

Deltagande är obligatoriskt. Vid frånvaro sker kompensation efter samråd med examinator/kursansvarig. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)  fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier).
Kursen har även skriftliga och muntliga kliniska examinationer. 

Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomföras ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla delar

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Hemsjukvård - olika perspektiv på trygg och säker vård Ekstedt, Mirjam; Flink, Maria
Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Silfverberg, Gunilla (red) Hemmets vårdetik : Om vård av äldre i livets slutskede
Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor Omvårdnadsteorier i klinisk praxis