Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö, 7,5 hp

Clinical Education within District Care and Home Health Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , HT20 , VT21 , HT21 , VT22 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS011
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten genom tillämpning och integrerat teoretisk kunskap och aktuell forskning självständigt visar förmåga att kunna leda och utveckla patientsäker och evidensbaserad omvårdnad ur ett livsvärldsperspektiv inom ramen för primärvård  och hemsjukvård.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • reflektera över vad ett etiskt och professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad och hälsoarbete med patienter

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att leda och utveckla omvårdnaden inom specialistomårdet samt aktivt medverka i interprofessionellt samarbete
  • utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning självständigt planera och genomföra hälso- och omvårdnadsarbete inom primärvård
  • skapa förutsättningar för trygghet, kontinuitet, samordning  och säkerhet vid planering av och vid genomförandet av patientens omvårdnad
  • bedöma näringsbehov hos vuxna
  • självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel samt utvärdera omvårdnads- och förskrivningsprocessen enligt aktuella riktlinjer
  • självständigt bedöma, planera och genomföra hälso- och omvårdnadsarbete i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet

Värdering och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • sammanställa betydelsen av människans sårbarhet och värdighet
  • motivera och värdera människans rätt till självbestämmande i hälso- och omvårdnadssituationen i hemmiljö.
  • Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för medarbetarnas kompetens och utveckling.
  • Visa kunskap och förståelse för olika aspekter av miljö och hälsa ur ett hållbarhetsperspektiv

Innehåll

  • Etiska och existentiella värderingar och ställningstagande inom hemsjukvård
  • Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom primärvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning.
  • Livsvärldsledd vård vid hemsjukvård
  • Leda omvårdad i patientens hemmiljö för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
  • Förskrivningsrätt vid omvårdnad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens 
  • Vårdplanering och samverkan med övriga professioner
  • Hållbarhet
  • E-hälsa

Arbetsformer

Kursen är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom distriktsvård på vårdcentral och hemsjukvård. VFU omfattar 32 timmar/vecka. Resterande tid i veckan (8 timmar) är för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)  fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier).

Kursen examineras genom en skriftlig, individuell examination samt deltagande i ett seminarium.
Webbaserat kunskapstest om näringsbehov hos vuxna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFUtillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Silfverberg, Gunilla Hemmets vårdetik : om vård av äldre i livets slutskede
Hemsjukvård - olika perspektiv på trygg och säker vård Ekstedt, Mirjam; Flink, Maria
Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Teoretiska grunder för vårdande Arman, Maria; Dahlberg, Karin; Ekebergh, Margaretha