Kursplan för

Hälsopsykologi, 7,5 hp

Health Psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT09 , VT10 , VT12 , VT13 , VT14 , VT16 , VT17 , VT18 , VT19 , VT20 , VT22 , VT23
Kurskod
2PS008
Kursens benämning
Hälsopsykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykologprogrammet
Datum för fastställande
2008-10-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1 omfattande 30 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 2.

Student som underkänts i VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/patienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Moment 1: Hälsopsykologins grunder

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och resonera kring centrala begrepp, modeller, teorier och metoder inom hälsopsykologiområdet
  • redogöra för somatiska folksjukdomar och deras patofysiologi, samt relationen mellan sjukdom/patofysiologi och psykologiska/beteendemässiga faktorer
  • med vetenskapligt förhållningssätt beskriva och värdera kunskap, behandlingsmetoder och åtgärder relevanta för hälsa och ohälsa, såväl inom som utanför den etablerade sjukvården
  • beskriva kroppens nerv-, hormon-, och immunsystem och deras samverkan samt diskutera relevansen av detta för hälsa, ohälsa/sjukdom, välbefinnande och hjärnfunktion
  • beskriva psykologiska metoder centrala för beteendeförändring och prevention och visa förmåga att reflektera över egen hälsobeteendeförändring
  • utifrån en given kontext tillämpa hälsopsykologiska kunskaper, teorier och/eller metoder för att beskriva, analysera och/eller föreslå åtgärder i relation till hälsopsykologiska problem 

Moment 2: Tillämpad hälsopsykologi

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • utifrån egna iakttagelser beskriva tillämpat arbete inom hälsopsykologins område
  • beskriva och reflektera kring vilka teorier och antaganden som ligger bakom det praktiska arbetet i verksamheten samt reflektera över svårigheter och möjligheter med implementering av evidensbaserad vård

Innehåll

Kursen består av två (2) moment.

Hälsopsykologins grunder, 6.0 hp

Betygsskala: VU

I kursens första moment ges kunskap om hälsobegreppet och metoder att mäta exempelvis hälsa och livskvalitet. Sjukdomslära och översiktlig kunskap om de stora folksjukdomarna vad gäller förekomst, genes, behandling och eventuell påverkan på nervsystemet tas upp. Vidare ingår det grundläggande samspelet mellan neurala, hormonella och immunologiska mekanismer i relation till beteende och hälsa samt de sjukdomar som studeras inom sjukdomsläran. Psykobiologiska perspektiv på smärta, stress och sömn presenteras. Preventivt arbete, psykologisk behandling samt metoder för att påverka beteende/livsstil inom den somatiska vården ingår. Alternativ- och komplementärmedicin berörs kortfattat. 

Tillämpad hälsopsykologi, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Den första delen av moment 2 utgörs av auskultation inom för hälsopsykologin relevant yrkesverksamhet, t ex psykologisk behandling inom somatisk vård, förebyggande hälsoarbete eller hälsopsykologisk forskning. Den avslutande delen utgörs av redovisning och diskussion kring iakttagelser av verksamhetens arbete, samt en analys av vilka teorier och metoder som ligger till grund för arbetet på auskultationsplatsen.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar och praktiska moment som t.ex. journal club, muntlig redovisning, att fylla i och analysera frågeformulär eller test som används inom hälsopsykologin, och av praktiska inslag (t.ex. auskultation) och övningar som syftar till att ge bekantskap med metoder för beteendeförändring eller psykologisk behandling. Vissa seminarier, praktiska moment, övningstillfällen och skriftliga inlämningar är obligatoriska (anges i schema).

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Under auskultationen gäller 100% närvaro vid auskultationsplatsen. VFU-ansvarig lärare ordnar auskultationsplats till ordinarie auskultation. Vid frånvaro hänvisas studenten till kursansvarig lärare för mer information.

Examination

Moment 1: Hälsopsykologins grunder (6 högskolepoäng)
- Skriftlig hemtentamen
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift (ej obligatorisk)

Hemtentamen ger något av betygen Underkänd och Godkänd. Inlämningsuppgiften ger något av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Godkänt på moment 1 krävs betyget Godkänd på hemtentamen. För betyget Väl godkänd på moment 1 krävs betyget Godkänd på hemtentamen och minst betyget Väl godkänd på inlämningsuppgiften.

Moment 2: Tillämpad hälsopsykologi (1,5 högskolepoäng)
- Skriftlig rapport

Moment 2 betygsätts med tvågradig skala, G eller U. För betyget Godkänd krävs minst G på skriftlig rapport.

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på båda momenten.
För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs VG på moment 1 och G på moment 2.

Begränsning i antalet examinationstillfällen:
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle. Nästföljande tillfälle kan vara nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Nästa omskrivningstillfälle meddelas vid kursens start.

Vad gäller auskultationen, som är VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande), begränsas antalet gånger en student har rätt att auskultera (och därmed examineras) till två (2) gånger. För mer detaljerad information, se Riktlinjer vid examination, framtaget av Karolinska Institutet.

Riktlinjer vid underkännande:
Kursansvarig kan med omedelbar verkan avbryta en students auskultation om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller patienternas/klienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskeras. När auskultationen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett kurstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Morrison, James R. When psychological problems mask medical disorders : a guide for psychotherapists

Obligatorisk litteratur - VÄLJ en av två

Välj själv EN av nedanstående två böcker

Ogden, Jane Health psychology
Morrison, Val; Bennett, Paul An introduction to health psychology

Obligatorisk litteratur - VÄLJ en av tre

Välj själv EN av nedanstående tre böcker

Lännergren, Jan Fysiologi
Maders Understanding Human Anatomy & Phy.
Sand, Olav; Sjaastad, Øystein V.; Haug, Egil Människans fysiologi Toverud, Kari C.; Bolinder-Palmér, Inger
Övrig litteratur enligt lärares anvisningar.