Kognitiva processer, 15 hp
Cognitive Processes, 15 credits- Kurskod
- 2PS029
- Kursens benämning
- Kognitiva processer
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-11-06
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2013-11-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1
Kunskapsmål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera begreppen kognition och kognitiv neurovetenskap samt kortfattat beskriva ämnets historiska utveckling och dess nuvarande status som vetenskapligt ämne
- redogöra för centrala begrepp, teorier och metoder inom kognitiv psykologi (ex. minne, språk, visuospatial förmåga, intelligens, exekutiva funktioner, problemlösning, och beslutsfattande)
- redogöra för den neurobiologiska basen för ovanstående funktioner
- diskutera individuella skillnader i relation till kognitiva processer
Färdigheter och förhållningssätt
Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:
- visa förmåga att ur ett etiskt perspektiv reflektera kring hantering av testsituation och testresultat med
utgångspunkt i sin inledande erfarenhet av att administrera kognitiva test
Moment 2
Kunskapsmål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt analysera beteendedata med tyngdpunkt på jämförelser mellan grupper med hjälp av variansanalytisk metodik
Färdigheter och förhållningssätt
Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:
- kritiskt granska egna och andras resultat och förstå betydelsen av statistisk signifikans
- designa och genomföra ett vetenskapligt experiment och rapportera detta skriftligt
- genomföra och tolka beräkningar (t.ex. korrelation, ANOVA) i statistikprogrammet SPSS
Innehåll
Kursen består av två (2) moment:
Arbetsformer
Moment 1
Kursen inleds med en introduktion till kognitiv psykologi. Lärarledda föreläsningar varvas sedan med seminarier och praktiska övningar som i vissa fall är obligatoriska och kräver närvaro. På seminarierna krävs minst 80% närvaro. Eventuell frånvaro vid mer än 20% av seminarierna ersätts med skriftliga ersättningsuppgifter.
Moment 2
Undervisning i statistik startar direkt efter kursintroduktionen och består av lärarledd undervisning och datorövningar. Datorövningarna är obligatoriska och kräver närvaro. Som ett praktiskt moment på denna del av kursen kommer studenterna få genomföra en egen undersökning och analysera samt rapportera resultatet av denna. Laborationerna är obligatoriska och kräver närvaro.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Delmomentet kognitiva processer examineras med en skriftlig tentamen i slutet av kursen. På tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar och praktiska övningar.
På tentamen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För VG på momentet krävs VG på tentamen samt att de obligatoriska undervisningstillfällena skall vara fullgjorda. För G på momentet krävs G på såväl tentamen samt att de obligatoriska undervisningstillfällena skall vara fullgjorda.
Moment 2
Statistikmomentet examineras genom en skriftlig tentamen. På den skriftliga tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar. Studenterna kommer även att skriva en laborationsrapport där de redovisar resultatet av den genomförda undersökningen.
På tentamen ges något av betygen VG, G eller U. På laborationsrapporten ges endast något av betygen G/U. För VG på momentet krävs VG på tentamen, G på laborationsrapport samt att de obligatoriska undervisningstillfällena skall vara fullgjorda, för G på momentet krävs G på såväl tentamen som laborationsrapport samt att de de obligatoriska undervisningstillfällena skall vara fullgjorda.
För VG på hela kursen krävs VG på kognitionstentamen (moment 1) samt minst G på statistiktentamen (moment 2). Det krävs även G på datorövningar, laborationsrapporten samt att de obligatoriska undervisningstillfällena skall vara fullgjorda.
Begränsning i antalet examinationstillfällen: Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering följer KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Generellt gäller att senaste upplaga av kurslitteratur ska användas.
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 456 s. ISBN:978-91-47-01510-8 LIBRIS-ID:10621074 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Norton, cop. 2009 - 666 p. ISBN:978-0-393-92795-5 (hardcover) LIBRIS-ID:10947179 Sök i biblioteket
6th edition : New York : Worth Publicers, 2008 valda delar
8. ed. : New York : Worth Publishers, 2006, cop. 2007 - 778, [135] s. ISBN:0-7167-7929-3 LIBRIS-ID:10338483 Kapitel 11 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Norton & Company, Inc, 2007
Rekommenderad litteratur
4th edition : Cambridge, MA: : MIT Press, 2009
4 : New York : Palgrave Macmillan, 2009
5th ed. : Harlow, England : Pearson, 2011. - xlvi, 624 p. ISBN:978-0-273-73430-7 (pbk.) LIBRIS-ID:12035052 Sök i biblioteket