Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP032
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2018-03-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod och forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadvetenskap med inriktning mot specialistområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna::
- Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet.
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
- Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
- Tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
- Tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter.
- användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
- tillämpning av forskningsetiska principer
- tillämpning av god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
- fördjupning i forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentellforskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudie.
- val av designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på halvtid motsvarande 20 timmar per vecka.
Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 4 dagar för kurser på helfart och till 3 dagar för kurser på halvfart. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok.
Examination
Kursen examineras individuellt och i par, dels genom skriftlig tentamen, dels genom tre individuella webbaserade tentamen samt genom obligatoriskt seminarium. Betyg sätts av examinator.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN:9781118682104 LIBRIS-ID:14793525 Sök i biblioteket
6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN:9781405190480 LIBRIS-ID:11854447 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Resurslitteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN:978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID:11690705 Sök i biblioteket
3., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 272 s. ISBN:9789172350823 LIBRIS-ID:12129388 Sök i biblioteket
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 85 s. ISBN:91-7307-062-9 LIBRIS-ID:9818409 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN:1-4129-9531-0 LIBRIS-ID:12594489 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN:91-44-03227-7 LIBRIS-ID:9396007 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN:978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID:13548872 Sök i biblioteket
3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN:1-4129-8315-0 ¹44.99 LIBRIS-ID:12766953 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket