Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP032
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod och forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadvetenskap med inriktning mot specialistområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning med kvantitativ och kvalitativ ansats med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
- utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
- tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet
- tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet av en forskningsplan för ett tänkt projekt
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter.
Kursen består av 3 moment.
Artikelgranskning, 1.5 hp
- användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av forskning inom omvårdnad med kvantitativ och kvalitativ ansats
Dataanalys och tolkning av resultat, 2.0 hp
- genomföra textanalys och granska statistisk rapportering av forskningsresultat
Forskningsplan, 4.0 hp
- fördjupning i forskningsdesigner med kvantitativ och kvalitativ ansats samt systematiska litteraturstudier
- val av design samt metod för urval, datainsamling och analys relaterat till syfte och frågeställningar i ett planerat projekt
- tillämpning av god akademisk sed, forskningsetiska principer och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är uppgifter (individuella/par/grupp), gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på deltid med en takt som framgår för kurstillfället.
Stöd för lärande ges i huvudsak via nätbaserade kontakter och lärplattformen. Antalet fysiska träffar är begränsat till maximalt 4-8 dagar för kurser på helfart. För kurser på halvfart sker kursen digitalt eller kan innebära fysiska träffar begränsat till maximalt 3-5 dagar.
Examination
Examination sker för 1) Artikelgranskning genom inlämning av skriftligt dokument och obligatoriskt seminarium 2) Dataanalys och tolkning av resultat genom inlämning av skriftligt dokument och obligatoriskt seminarium och 3) Forskningsplan genom skriftlig inlämningsuppgift.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Resurslitteratur
Seventh edition : Washington, D.C. : American Psychological Association, 2020 - xxii, 427 pages ISBN:9781433832161 LIBRIS-ID:q1g750s6n082gqw5 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
Fourth edition : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages ISBN:9781506361178 LIBRIS-ID:20024195 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 482 sidor ISBN:9789144121017 LIBRIS-ID:22273860 Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN:9789172351141 LIBRIS-ID:pz05f60zm66bxl3v Sök i biblioteket
4. ed. : Thousand Oaks, California : SAGE Publications, Inc., [2015] - xxi, 806 p. ISBN:9781412972123 LIBRIS-ID:17225368 Sök i biblioteket
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN:978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID:21388308 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket