Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP032
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod och forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadvetenskap med inriktning mot specialistområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning med kvantitativ och kvalitativ ansats med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
- utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
- tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet
- tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet av en promemoria för ett tänkt projekt
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter.
Kursen består av 3 moment:
Artikelgranskning, 1.5 hp
- användning av vetenskaplig metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av forskning inom omvårdnad med kvantitativ och kvalitativ ansats
Forskningsmetodik, 3.5 hp
- fördjupning i forskningsdesigner med kvantitativ och kvalitativ ansats samt systematiska litteraturstudier
- genomföra textanalys och granska statistisk rapportering av forskningsresultat
Promemoria för examensarbete, 2.5 hp
- val av designer samt metod för urval, datainsamling och analys relaterade till syfte och frågeställningar i ett planerat projekt
- tillämpning av god akademisk sed, forskningsetiska principer och referenshantering vid vetenskpligt skrivande
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på halvtid motsvarande 20 timmar per vecka.
Stöd för lärande ges i huvudsak via nätbaserade kontakter och lärplattformen. Antalet fysiska träffar är begränsat till 4-6 dagar för kurser på helfart och till 3-5 dagar för kurser på halvfart.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift och obligatoriska seminarier i alla moment.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN:9781405190480 LIBRIS-ID:11854447 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Resurslitteratur
Fourth edition : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages ISBN:9781506361178 LIBRIS-ID:20024195 Sök i biblioteket
Johanneshov : TPB, 2018 - D. 1: 1 CD-R (16 tim., 24 min.) LIBRIS-ID:22518780
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 85 s. ISBN:91-7307-062-9 LIBRIS-ID:9818409 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN:9789172351141 LIBRIS-ID:pz05f60zm66bxl3v Sök i biblioteket
7 ed. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley Blackwell, 2015 - 1 online resource (xix, 605 pages) ISBN:9781118522561 LIBRIS-ID:18018818 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN:978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID:13548872 Sök i biblioteket