Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP032
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning inom huvudområdet omvårdnad.
Moment 1: Granska vetenskaplig litteratur
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa fördjupad kunskap avseende vetenskapsteori och forskningsetik
- visa fördjupad kunskap i forskningsdesign och metod
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- förklara och analysera vetenskapsteoretiska begrepp
- kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- identifiera och argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- resonera kring hur svagheter och styrkor i design av en studie får konsekvenser för resultat och möjlighet att dra slutsatser
Moment 2: Forskningsfrågor och design
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- formulera relevanta syften och frågeställningar samt, utifrån dessa, föreslå adekvata forskningsdesigner och metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- analysera lämplighet med en forskningsdesign för en studie givet syftet med undersökningen
Moment 3: Argumenterad projektplan
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- systematiskt söka vetenskapliga artiklar
- integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en projektplan utifrån en egen frågeställning inom omvårdnad med relevans för specialistområdet
- visa förmåga att redogöra för, diskutera och argumentera för metodval i en projektplan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
I kursen ingår att självständigt utarbeta en projektplan för ett examensarbete i omvårdnad med relevans för specialistområdet som innehåller argument för de egna metodvalen. Systematisk sökning och kvalitetsvärdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner sker parallellt med utformning av den egna projektplanen. Kursen avslutas med skriftlig presentation av den egna projektplanen samt kritisk granskning av andras projektplaner.
Kursen är indelad i tre moment med följande innehåll:
Moment 1: Granska vetenskaplig litteratur (3 hp)
- vetenskapsteoretiska och kunskapsbegrepp såsom induktion, deduktion, generaliserbarhet, hypotesprövning, validitet, reliabilitet, trovärdighet, evidensbaserad omvårdnad
- forskningsetik
- fördjupning i forskningsdesigner (bl.a. tvärsnittsstudier, randomiserade kontrollerade studier, kvalitativa forskningsansatser), metoder för urval (bl.a. slumpmässigt, ändamålsenligt) och datainsamling (frågeformulärsdata, individuella intervjuer, observationer och fokusgruppintervjuer)
Moment 2: Forskningsfrågor och design (1,5 hp)
- Formulering av forskningsfrågor
- Val av designer samt metoder för urval och datainsamling relaterade till syfte och frågeställningar
Moment 3: Argumenterad projektplan (3,0 hp)
- Fördjupning i metoder för analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys)
- Utformning av en argumenterad projektplan
- Presentation och diskussion av projektplan
- forskningsetik
- fördjupning i forskningsdesigner (bl.a. tvärsnittsstudier, randomiserade kontrollerade studier, kvalitativa forskningsansatser), metoder för urval (bl.a. slumpmässigt, ändamålsenligt) och datainsamling (frågeformulärsdata, individuella intervjuer, observationer och fokusgruppintervjuer) Forskningsfrågor och design, 1.5 hp - Formulering av forskningsfrågor
- Val av designer samt metoder för urval och datainsamling relaterade till syfte och frågeställningar Argumenterad projektplan, 3 hp - Fördjupning i metoder för analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys)
- Utformning av en argumenterad projektplan
- Presentation och diskussion av projektplan
Arbetsformer
Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I kursen förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, och arbete med den egna projektplanen. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Projektplanen skrivs individuellt.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på halvtid motsvarande 20 timmar per vecka. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar samt arbete med den egna projektplanen förekommer. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar på KI Campus Huddinge är begränsat till max 4 dagar. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling.
Examination
Moment 1 och moment 2 examineras med en uppgift innehållande både en individuell uppgift och en gruppuppgift. Moment 3 examineras med en individuell skriftlig uppgift, en argumenterad projektplan. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok. Betyg sätts av examinator.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
Vetenskapsteori
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2003 - 263 s. ISBN:91-7235-037-7 LIBRIS-ID:9174657 Sök i biblioteket
Göteborg : Daidalos, 2006 - 301 s. ISBN:91-7173-232-2 LIBRIS-ID:10077357 Sök i biblioteket
Forskningsetik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 88 s. ISBN:91-7307-062-9 URL: http://www.vr.se/publikationer/sida.jsp?resourceId=591 Sök i biblioteket
Design och metod
2 upp. : Lund : Studentlitteratur AB, 2009 ISBN:91-44-05598-6 Sök i biblioteket
3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN:1-4129-9531-0 LIBRIS-ID:12594489 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN:1-4129-8315-0 ¹44.99 LIBRIS-ID:12766953 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN:91-44-03227-7 LIBRIS-ID:9396007 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Evidens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Övrigt
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 LIBRIS-ID:8402720 Sök i biblioteket