Kursplan för

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp

The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , VT16 , HT17 , HT20 , HT23 , HT24
Kurskod
2VA010
Kursens benämning
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-09-18
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde kunna bedriva verksamhetsutveckling och arbeta med förbättringskunskap och hållbarhet för att självständigt leda arbetet med syfte att utveckla person- och familjecentrerad, evidensbaserad och patientsäker omvårdnad för äldre personer.

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 7,5 hp

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap och hållbarhet
  • visa fördjupad kunskap för utveckling av ledarskap och vårdpedagogik

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna planera och leda ett evidensbaserat och hållbart patientsäkerhetsarbete med adekvata metoder för förbättringskunskap
  • kunna undervisa äldre personer, närstående, personal och studenter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna värdera sitt behov av kunskap och ta ansvar för sin kunskaputveckling 

 

Innehåll

  • Metoder för förbättringsarbete
  • Vård baserad på evidens och bästa tillgngliga erfarenhet
  • Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister och kvalitetsutveckling
  • Ledarskap, arbete i vårdteam och interprofessinell samverkan
  • System och organisation
  • Pedagogik, undervisning och handledning.
  • Patientsäkerhet, lagar och författningar. 
  • Etik

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.

Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.

 

 

Examination

Deltagande i seminarier och grupparbeten är obligatoriskt.

I kursen ingår två examinationer:

  • Individuell skriftlig hemexamination utifrån planering och tänkt genomförande av ett verksamhetsnära förbättringsarbete i första hand i den egna verksamheten
  • Examinerande seminarium

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in examination i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Kommunikation i vården Martin, Lene
Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård Boström, Ann-Marie; Nordström, Gun; Wilde Larsson, Bodil
Lundin, Kerstin; Sandström, Björn Ledarskap inom vård och omsorg
Martin, Lene Informatik i vården : hälsoinformatik för sjuksköterskor
Omvårdnad & äldre Blomqvist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin; Ernsth Bravell, Marie; Wijk, Helle
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim
Pedagogik för sjuksköterskor Sandberg, Håkan
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
Säker vård : nya perspektiv på patientsäkerhet Ödegård, Synnöve