Kursplan för

Entreprenörskap inom livsvetenskaperna, 6 hp

Entrepreneurship in the life sciences, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT18 , HT19
Kurskod
4BP024
Kursens benämning
Entreprenörskap inom livsvetenskaperna
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2012-03-30
Reviderad av
Programnämnd 7
Senast reviderad
2013-03-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens syfte är att introducera studenten för begreppen innovation och entreprenörskap inom life science-sektorn. Kursen skapar även en bas för resten av programmet när det gäller pedagogisk modell och lärandeaktiviteter.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • förklara begreppet bioentreprenörskap och beskriva dess marknad och innovationssystem,
  • skapa en affärsidé och tillämpa grundläggande företagsekonomiska verktyg,
  • visa förståelse för och tillämpa återkoppling.

Innehåll

Kursen behandlar innovation och entreprenörskap samt skapande av life science-företag och projekt.
Kursen innehåller följande teman; bioentreprenörskap, affärsplanering och entreprenöriellt  förhållningssätt.
En mindre affärsplan kommer att skrivas som ett projektarbete i grupp. Fokus för affärsplanen är att hitta ett behov, lösa ett verkligt problem och sälja en idé. Studenterna kommer även skapa en vetenskaplig poster och arbeta med peer-to-peer-återkoppling.

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, interaktiva workshops, en fallövning (case) och ett grupprojekt.

Examination

Examinationen består av ett skriftligt projektarbete inklusive en individuell reflektion (U/G/VG), en muntlig presentation av detta samt en kritisk granskning av ett annat projekt (U/G), en vetenskaplig poster (U/G/VG), samt en peer-to-peer-återkoppling (U/G/VG). 

För att få betyget G på kursen krävs att man har minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG på kursen krävs att man har betyget G på den muntliga presentationen och den kritiska granskningen av ett annat projekt och betyget VG på de övriga examinationsmomenten.

Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen..

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Osterwalder, Alexander; Pigneur, Yves Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers Clark, Tim
Løwe Nielsen, Suna Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play

Rekommenderad litteratur

Stickdorn, Marc; Schneider, Jakob This is service design thinking : basics, tools, cases