Entreprenörskap inom livsvetenskaperna, 6 hp
Entrepreneurship in the life sciences, 6 credits- Kurskod
- 4BP024
- Kursens benämning
- Entreprenörskap inom livsvetenskaperna
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 7
- Datum för fastställande
- 2012-03-30
- Reviderad av
- Programnämnd 7
- Senast reviderad
- 2016-03-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursen syfte är att introducera studenten för begreppen innovation och entreprenörskap inom life science-sektorn. Kursen skapar även en bas för resten av programmet när det gäller pedagogisk modell och lärandeaktiviteter.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- förklara begreppet bioentreprenörskap och beskriva dess delar och former,
Avseende färdigheter och förmåga
- skapa en affärsidé och tillämpa grundläggande företagsekonomiska verktyg,
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förståelse för och tillämpa återkoppling.
Innehåll
Kursen behandlar innovation och entreprenörskap samt skapande av life science-företag och -projekt och innehåller följande teman:
- bioentreprenörskap,
- affärsplanering,
- entreprenöriellt förhållningssätt.
Arbetsformer
Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande. Undervisningen består av föreläsningar, interaktiva workshops, en fallövning (case) och ett grupp- samt individuellt projekt. En affärsmodell utvecklas som ett projektarbete i grupp. Fokus för affärsmodellen är att hitta ett behov, lösa ett verkligt problem och sälja en idé. Studenterna kommer även att göra en mindre forskningsstudie som kommuniceras som en vetenskaplig poster samt arbeta med peer-to-peer-återkoppling.
Examination
Examinationen består av
- en skriftlig rapport från projektarbetet, som sker i grupp (U/G),
- en muntlig presentation samt opposition av projektarbetet (U/G),
- en vetenskaplig poster inklusive en kort samanfattning (U/G/VG),
- en individuell reflektion från peer-to-peer-återkopplingsarbetet (U/G/VG).
För att få betyget G på kursen krävs att man har minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG på kursen krävs att man dessutom har betyget VG på den vetenskapliga postern (inklusive den korta sammanfattningen) och peer-to-peer-återkopplingen.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Hoboken, N. J. : Wiley, cop. 2010 - 278, [3] s. ISBN:978-0-470-87641-1 (pbk.) LIBRIS-ID:11901379 Sök i biblioteket
Cheltenham : Edward Elgar, 2012 - xxiv, 236 p. ISBN:9780857935311 LIBRIS-ID:13594557 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. paperback ed : Amsterdam : BIS Publ., 2011 - 373 S. ISBN:978-90-6369-279-7 LIBRIS-ID:13863372 URL: Länk Sök i biblioteket