Kursplan för

Entreprenörskap inom livsvetenskaperna, 6 hp

Entrepreneurship in the life sciences, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT18 , HT19
Kurskod
4BP024
Kursens benämning
Entreprenörskap inom livsvetenskaperna
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2012-03-30
Reviderad av
Programnämnd 7
Senast reviderad
2016-03-23
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syfte är att introducera studenten för begreppen innovation och entreprenörskap inom life science-sektorn. Kursen skapar även en bas för resten av programmet när det gäller pedagogisk modell och lärandeaktiviteter.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • förklara begreppet bioentreprenörskap och beskriva dess delar och former,

Avseende färdigheter och förmåga

  • skapa en affärsidé och tillämpa grundläggande företagsekonomiska verktyg,

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förståelse för och tillämpa återkoppling.

Innehåll

Kursen behandlar innovation och entreprenörskap samt skapande av life science-företag och -projekt och innehåller följande teman:

  • bioentreprenörskap,
  • affärsplanering, 
  • entreprenöriellt förhållningssätt.

Arbetsformer

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande. Undervisningen består av föreläsningar, interaktiva workshops, en fallövning (case) och ett grupp- samt individuellt projekt. En affärsmodell utvecklas som ett projektarbete i grupp. Fokus för affärsmodellen är att hitta ett behov, lösa ett verkligt problem och sälja en idé. Studenterna kommer även att göra en mindre forskningsstudie som kommuniceras som en vetenskaplig poster samt arbeta med peer-to-peer-återkoppling.

Examination

Examinationen består av

  • en skriftlig rapport från projektarbetet, som sker i grupp (U/G),
  • en muntlig presentation samt opposition av projektarbetet (U/G),
  • en vetenskaplig poster inklusive en kort samanfattning (U/G/VG),
  • en individuell reflektion från peer-to-peer-återkopplingsarbetet (U/G/VG). 

För att få betyget G på kursen krävs att man har minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG på kursen krävs att man dessutom har betyget VG på den vetenskapliga postern (inklusive den korta sammanfattningen) och peer-to-peer-återkopplingen.

Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.
 

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Osterwalder, Alexander; Pigneur, Yves Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers Clark, Tim
Nielsen, S. L. Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play

Rekommenderad litteratur

Stickdorn, Marc; Schneider, Jakob This is service design thinking : basics, tools, cases