Kursplan för

Entreprenörskap inom livsvetenskaperna, 6 hp

Entrepreneurship in the life sciences, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT18 , HT19
Kurskod
4BP024
Kursens benämning
Entreprenörskap inom livsvetenskaperna
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2012-03-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syfte är att introducera studenten för begreppen innovation och entreprenörskap, och att placera dessa begrepp inom life science-sektorn. 

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • förklara begreppet bioentreprenörskap och beskriva dess delar och former,

Avseende färdigheter och förmåga

  • uptäcka utmaningar och identifiera underliggande behov samt använda kreativa tekniker som prototyping,

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förståelse för och tillämpa återkoppling.

Innehåll

Kursen behandlar innovation och bioentreprenörskap, entreprenörskap inom life science. Lärandeaktiviter och uppgifter under kursen är kopplade till de tre lärandemålen. 

I kursen kommer vi att ställa frågor som "Vad är en innovation?" och "Vem är entreprenören?" Resultatet av en mindre forskningsstudie presenteras som en vetenskaplig poster, ett längre abstrakt och en kort muntlig presentation. För att stödja detta kommer vi också öva på vetenskapligt skrivande, och såväl muntlig som visuell kommunikation. I team kommer du att undersöka möjligheter till innovation genom att arbeta med life science-relaterade utmaningar och använda en användarcentrerad designmetodik. Oavsett om du i framtiden kommer att arbeta med vinstdrivandeföretag eller hållbara sociala företag, är målet att skapa värde för användarna.

Sist men inte minst kommer du att presenteras för peer-to-peer feedback. Du kommer att öva olika metoder för coachning och feedback i grupper om två och reflektera över dina lärdomar med en individuell rapport.

Arbetsformer

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande. Undervisningen består av föreläsningar, interaktiva workshops, och grupp- samt individuella projekt.

Examination

Examinationen består av

  • en vetenskaplig poster, en kort samanfattning samt presentation av detta arbete och opposition på en annan students arbete (U/G/VG),
  • en skriftlig rapport från projektarbetet, som sker i grupp (U/G),
  • en muntlig presentation samt opposition av projektarbetet (U/G),
  • en individuell reflektion från peer-to-peer-återkopplingsarbetet (U/G/VG). 

För att få betyget G på kursen krävs att man har minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG på kursen krävs att man dessutom har betyget VG på den vetenskapliga postern (inklusive den korta sammanfattningen) och peer-to-peer-återkopplingen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal prov-tillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Løwe Nielsen, Suna Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play

Rekommenderad litteratur

Stickdorn, Marc; Schneider, Jakob This is service design thinking : basics, tools, cases