Entreprenörskap inom livsvetenskaperna, 6 hp
Entrepreneurship in the life sciences, 6 credits- Kurskod
- 4BP024
- Kursens benämning
- Entreprenörskap inom livsvetenskaperna
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 7
- Datum för fastställande
- 2012-03-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2021-10-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursen syfte är att introducera studenten för begreppen innovation och entreprenörskap, och att placera dessa begrepp inom life science-sektorn.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- förklara begreppet bioentreprenörskap och beskriva dess delar och former,
Avseende färdigheter och förmåga
- uptäcka utmaningar och identifiera underliggande behov samt använda kreativa tekniker som prototyping,
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förståelse för och tillämpa återkoppling.
Innehåll
Kursen behandlar innovation och bioentreprenörskap, entreprenörskap inom life science. Lärandeaktiviter och uppgifter under kursen är kopplade till de tre lärandemålen.
I kursen kommer vi att ställa frågor som "Vad är en innovation?" och "Vem är entreprenören?" Resultatet av en mindre forskningsstudie presenteras som en vetenskaplig poster, ett längre abstrakt och en kort muntlig presentation. För att stödja detta kommer vi också öva på vetenskapligt skrivande, och såväl muntlig som visuell kommunikation. I team kommer du att undersöka möjligheter till innovation genom att arbeta med life science-relaterade utmaningar och använda en användarcentrerad designmetodik. Oavsett om du i framtiden kommer att arbeta med vinstdrivandeföretag eller hållbara sociala företag, är målet att skapa värde för användarna.
Sist men inte minst kommer du att presenteras för peer-to-peer feedback. Du kommer att öva olika metoder för coachning och feedback i grupper om två och reflektera över dina lärdomar med en individuell rapport.
Arbetsformer
Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande. Undervisningen består av föreläsningar, interaktiva workshops, och grupp- samt individuella projekt.
Examination
Examinationen består av
- en vetenskaplig poster, en kort samanfattning samt presentation av detta arbete och opposition på en annan students arbete (U/G/VG),
- en skriftlig rapport från projektarbetet, som sker i grupp (U/G),
- en muntlig presentation samt opposition av projektarbetet (U/G),
- en individuell reflektion från peer-to-peer-återkopplingsarbetet (U/G/VG).
För att få betyget G på kursen krävs att man har minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG på kursen krävs att man dessutom har betyget VG på den vetenskapliga postern (inklusive den korta sammanfattningen) och peer-to-peer-återkopplingen.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal prov-tillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Second edition. : Cheltenham, Glos : Edward Elgar Publishing Limited, [2017] - xxviii, 334 pages ISBN:1-78536-445-6 LIBRIS-ID:21084749 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. paperback ed : Amsterdam : BIS Publ., 2011 - 373 S. ISBN:978-90-6369-279-7 LIBRIS-ID:13863372 URL: Länk Sök i biblioteket