Kursplan för

Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp

Health, Living Conditions and Environment, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , HT13 , HT14 , VT16 , VT17 , VT20 , HT20 , VT21 , VT22 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS007
Kursens benämning
Hälsa, livsvillkor och miljö
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2013-04-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån människors hälsa, livsvillkor och miljö skall studenten självständigt kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete för människor i alla åldrar inom distriktsvård.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• förklara, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
• kritiskt granska, bedöma och analysera människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus, socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
• visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
•identifiera, värdera och tillämpa teorier, modeller och aktuell forskning relevant för hälsoarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ och gruppnivå för människor i olika åldrar samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
• Kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt utifrån dessa aspekter kunna kritisk reflektera över sitt eget professionella förhållningssätt

Innehåll

  • Epidemiologiska begrepp och metoder
  • Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
  • Olika synsätt på hälsa
  • Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv (tex övervikt, allergier, olycksfall, psykisk ohälsa) dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
  • Levnadsvanor
  • Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
  • Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete ex. motiverande samtal, hälsosamtal
  • Hälsopolitiska styrdokument
  • Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp och områdesnivå/befolkningsnivå
  • Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart).

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig examination  med fokus på lokal områdesbeskrivning och hälsoarbete

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation. Samtliga studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examinationen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Barth, Tom; Näsholm, Christina Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Health in Sweden: : The National Public Health Report 2012 40 (2012) :9 suppl,

Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Maville, Janice A; Huerta, Carolina G. Health promotion in nursing
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Scriven, Angela Ewles & Simnett Hälsoarbete Hälsoarbete Schærström, Anders