Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp
Health, Living Conditions and Environment, 7,5 credits- Kurskod
- 2DS007
- Kursens benämning
- Hälsa, livsvillkor och miljö
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån människors hälsa, livsvillkor och miljö skall studenten självständigt kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete för människor i alla åldrar inom distriktsvård.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• förklara, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
• kritiskt granska, bedöma och analysera människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus, socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
• visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
•dentifiera, värdera och tillämpa teorier, modeller och aktuell forskning relevant för hälsoarbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ och gruppnivå för människor i olika åldrar samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
• Kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt utifrån dessa aspekter kunna kritisk reflektera över sitt eget professionella förhållningssätt
Innehåll
- Epidemiologiska begrepp och metoder
- Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
- Olika synsätt på hälsa
- Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv (tex övervikt, allergier, olycksfall, psykisk ohälsa) dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
- Levnadsvanor
- Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
- Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete ex. motiverande samtal, hälsosamtal
- Hälsopolitiska styrdokument
- Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp och områdesnivå/befolkningsnivå
- Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete
Arbetsformer
Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart).
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
1. Skriftlig rapport, som kan skrivas individuellt eller i par, samt muntligt seminarium
2. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation. Samtliga studieuppgifter och examination 1 ska vara genomförda för att få delta i examination 2.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån om plats erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.
Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle.
För sent inlämnad hemtentamen/examinationsuppgift beaktas ej.Hemtentamen som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 234 s. ISBN:91-44-03250-1 LIBRIS-ID:9984485 URL: www.studentlitteratur.se/epidemiologi Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 180 s. ISBN:91-44-03030-4 LIBRIS-ID:10082182 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 224 s. ISBN:978-91-44-02261-1 LIBRIS-ID:10864573 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 412 sidor ISBN:978-91-44-04590-0 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s. ISBN:978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID:12454335 URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsen Sök i biblioteket