Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp
Health, Living Conditions and Environment, 7,5 credits- Kurskod
- 2DS007
- Kursens benämning
- Hälsa, livsvillkor och miljö
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-10-29
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten utifrån människors hälsa, livsvillkor och miljö självständigt ska kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete för människor i alla åldrar inom primärvård.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förstå och förklara samband mellan människors livsvillkor, psykosociala och kulturella förhållanden, miljön och dess påverkan på hälsan
- identifiera, värdera och tillämpa teorier, modeller och aktuell forskning relevanta för hälsoarbete
- förstå och beakta ojämlikheter mellan könen och dess inverkan på hälsan
- visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar
- visa kunskap och förståelse för interprofessionell samverkan i det hälsofrämjande arbetet
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskaper för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ- och gruppnivå för människor i olika åldrar samt medverka i befolkningsinriktat folkhälsoarbete, analysera och tolka statistiska data och forskning som grund för hälsoarbetet
- visa förmåga att göra prioriteringar inom hälsofrämjande arbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- ge förslag på hur hållbarhetsmålen kan uppnås på individ- och gruppnivå som även gynnar klimatet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna reflektera över hälsofrämjande processer på individ-, grupp- och samhällsnivå som stödjer en hållbar utveckling
- visa förmåga att värdera och tillämpa kunskaper om hållbar utveckling i relation till folkhälsa och en hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Innehåll
- Epidemiologiska begrepp och metoder
- Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
- Olika synsätt på hälsa
- Folkhälsoproblems utbredning, fördelning och orsakssammanhang
- Levnadsvanor och hälsa
- Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
- Barn- respektive genus perspektiv på hälsa, livsvillkor och miljö
- Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete ex. motiverande samtal, hälsosamtal
- Hälsopolitiska styrdokument
- Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp och områdesnivå/befolkningsnivå
- Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid folkhälsoarbete
- Hållbarhetsmål
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Samtliga studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examinerande seminarium.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom examinerande seminarium och skriftlig examination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges minst tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lippincott, 2013
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481 Sök i biblioteket
4th edition. : Amsterdam : Elsevier, 2016. - ix, 335 p. ISBN:0702054429 LIBRIS-ID:19413360 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, 2019 URL: Länk
Studentlitteratur, 2015
[Stockholm] : Socialstyrelsen, 2018 - 79 sidor ISBN:9789175554709 LIBRIS-ID:t36r5xrjrgxnfrgh URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsens webbplats Sök i biblioteket
Regeringen, 2017
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 271 sidor ISBN:9789144120515 LIBRIS-ID:22684770 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 490 sidor ISBN:9789144125015 LIBRIS-ID:3dwlxv2t1pv0stnn Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 427 sidor ISBN:9789147128389 LIBRIS-ID:v53jnh7ms4t4plpm Sök i biblioteket
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 303 s. ISBN:9789144094441 LIBRIS-ID:16596468 Skaffa gärna fjärde upplagan Sök i biblioteket