Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp
Health, Living Conditions and Environment, 7,5 credits- Kurskod
- 2DS007
- Kursens benämning
- Hälsa, livsvillkor och miljö
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-29
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2015-11-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån människors hälsa, livsvillkor och miljö skall studenten självständigt kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete för människor i alla åldrar inom distriktsvård.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• förklara, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
• kritiskt granska, bedöma och analysera människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus, socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
• visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
•identifiera, värdera och tillämpa teorier, modeller och aktuell forskning relevant för hälsoarbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ och gruppnivå för människor i olika åldrar samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
• Kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt utifrån dessa aspekter kunna kritisk reflektera över sitt eget professionella förhållningssätt
Innehåll
- Epidemiologiska begrepp och metoder
- Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
- Olika synsätt på hälsa
- Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv (tex övervikt, allergier, olycksfall, psykisk ohälsa) dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
- Levnadsvanor
- Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
- Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete ex. motiverande samtal, hälsosamtal
- Hälsopolitiska styrdokument
- Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp och områdesnivå/befolkningsnivå
- Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete
Arbetsformer
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Samtliga studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examination.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig examination med fokus på lokal områdesbeskrivning och hälsoarbete.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 234 s. ISBN:91-44-03250-1 LIBRIS-ID:9984485 URL: www.studentlitteratur.se/epidemiologi Sök i biblioteket
2012 URL: Länk Ingår i: Scandinavian journal of public health
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 412 sidor ISBN:978-91-44-04590-0 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s. ISBN:978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID:12454335 URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsen Sök i biblioteket
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481 Sök i biblioteket
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN:9789144082561 LIBRIS-ID:14504148 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2013 - 265 s. ISBN:9789172058071 LIBRIS-ID:14674005 Sök i biblioteket
Abingdon, Oxon : Routledge, 2009 - viii, 240 s. ISBN:9780415462624 (hbk) LIBRIS-ID:11297498 Sök i biblioteket