Kursplan för

Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp

Health, Living Conditions and Environment, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , HT13 , HT14 , VT16 , VT17 , VT20 , HT20 , VT21 , VT22 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS007
Kursens benämning
Hälsa, livsvillkor och miljö
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-10-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att människors hälsa, livsvillkor och miljö självständigt ska kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete för människor i alla åldrar inom distriktsvård.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

* förklarasamband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
*
* visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
*identifiera, värdera och tillämpa teorier, modeller och aktuell forskning relevant för hälsoarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
* Vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ och gruppnivå för människor i olika åldrar samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
* Kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
* Visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsofrämjande arbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

  • Epidemiologiska begrepp och metoder
  • Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
  • Olika synsätt på hälsa
  • Folkhälsoproblems utbredning, fördelning och orsakssammanhang
  • Levnadsvanor
  • Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
  • Barn-  respektive genus perspektiv på hälsa, lisvillkor och miljö
  • Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete ex. motiverande samtal, hälsosamtal
  • Hälsopolitiska styrdokument
  • Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp och områdesnivå/befolkningsnivå
  • Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid folkhälsoarbete

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Samtliga studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examination.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig examination

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

NY LITTERATUR

Björk, Jonas. - Praktisk epidemiologi : för medicin, vård och folkhälsa / Jonas Björk.. - 2019 - Första upplagan. - ISBN: 9789147128389

Folkhälsomyndighten Folkhälsans utveckling - årsrapport 2019. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d162673edec94e5f8d1da1f78e54dac4/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2019.pdf

Willman, A; Gustafsson B. Hälsofrämjande omvårdnad : bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa. ISBN: 978914405730. Studentlitteratur, 2015. Senaste upplaga används.

Socialstyrelsen. 2019. Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor Stöd för styrning och ledning. ISBN 978-91-7555-470-9. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2018-6-24.pdf

Naidoo, Jennie; Wills, Jane. Foundations for health promotion. Amsterdam : Elsevier 4th edition. 2016

Scriven, Angela Ewles & Simnett Hälsoarbete Hälsoarbete Schærström, Anders
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481

Klang Söderkvist, Birgitta; Kneckt, Åsa. Patientundervisning : ett samspel för lärande. 4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur. 2018.