Kursplan för

Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp

Clinical methods in psychology, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT20 , VT21 , VT22 , VT25
Kurskod
2PS021
Kursens benämning
Klinisk metod inom psykologiområdet
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-11-25
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2011-11-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1 Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna - Förbereda och genomföra ett psykoedukativt budskap som kommuniceras med lekmän (t ex gymnasiestudenter) - Diskutera egna pedagogiska styrkor/svagheter - Visa kunskap om handledning och coaching som inslag i den psykologiska vardagen - Använda basala funktioner i journalsystemet TakeCare Moment 2 Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna - Förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning - Beskriva upplägget för terapi- och handledningsmomentet, det ansvar som finns hos studenten samt färdigheter som krävs för att ta handledning - Redogöra för och planera för stegen i en behandling (ex. ta anamnes, ställa diagnos, funktionell analys, behandlingsplanering, genomförande, återfallsprevention)

Innehåll

Kursen innehåller två (2) moment

Pedagogik - utbildning, coachning och handledning, 3 hp På detta moment får studenterna ta del av teori kring pedagogik, retorik, samt yrkesaktiva psykologers praktiska erfarenheter av att handleda och utbilda personer med andra yrken. Studenterna får kunskap om teoretiska och etiska/juridiska aspekter kopplade till handledningsuppdrag som man som psykolog kan ställas inför. Studenten ska i grupparbete förbereda en psykoedukativ insats som ska ges i form av föreläsning/workshop om 1 timme på arbetsplats eller skola. Studenterna kontaktar själv lämplig verksamhet där insatsen kan genomföras och ska anpassa denna efter målgruppen. Innan den psykoedukativa insatsen genomförs ska den presenteras i kort form på ett seminarium där studenterna får feedback på detta för att få möjlighet att lära känna sina styrkor/svagheter. Studenterna får vidare en grundläggande genomgång i att använda journalsystemet TakeCare. Psykoterapi: klientförberedande arbete, 3 hp I detta moment sammanfattas och integreras tidigare förvärvad kunskap i klinisk psykologi som är relevant för att påbörja individuellt klientarbete. Kursen ger studenten kunskaper om färdigheter som krävs för terapimomentet (struktur på sessioner, hemuppgifter, sätta agenda, mm), hur terapimomentet kan genomföras, samt information om/påminnelse om formulär och screening-instrument.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet kan bedrivas.

Examination

Moment 1 Kursmomentet examineras genom 1. Deltagande på examinerande förberedelseseminarium som kan ges betyget Godkänd eller Underkänd. 2. Genomförd föreläsning på arbetsplats/skola För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande förberedande seminarium och föreläsning samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema. Vid frånvaro på obligatoriska moment kontakta läraren för vidare instruktioner. Moment 2 Kursmomentet examineras genom 1. Aktivt deltagande i examinerande rollspel/obligatoriska övningar. Dessa kan ges betyget Godkänd eller Underkänd. För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande rollspel/övningar samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema. Vissa obligatoriska inslag kan innefatta studiebesök. Vid frånvaro på obligatoriska tillfällen kontakta läraren för vidare instruktioner. Betyg på hel kurs För Godkänt på hel kurs krävs Godkänt på samtliga moment.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Vissa seminarier och övningstillfällen är obligatoriska och specificeras i schemat. Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kompendium/artiklar meddelas vid kursstart.