Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp
Clinical methods in psychology, 6 credits- Kurskod
- 2PS021
- Kursens benämning
- Klinisk metod inom psykologiområdet
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-25
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2012-11-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1
Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna
- förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän (t ex gymnasiestudenter)
- redogöra för svårigheter som kan uppstå i handledning av andra yrkesgrupper samt hur dessa svårigheter kan hanteras
Moment 2
Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna
- förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning
- beskriva upplägget för terapi- och handledningsmomentet, det ansvar som finns hos studenten samt färdigheter som krävs för att ta handledning
- redogöra för och planera för stegen i en behandling (ex. ta anamnes, ställa diagnos, funktionell analys, behandlingsplanering, genomförande, återfallsprevention)
- redogöra för svårigheter som kan uppstå i psykologiskt behandlingsarbete gällande psykoedukation, målformulering, exponering och informationsinsamling för beteendeanalys samt hur dessa svårigheter kan hanteras
Innehåll
Kursen innehåller två (2) moment
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel och reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet kan bedrivas. På både moment 1 och 2 är samtliga seminarier och föreläsningar obligatoriska att delta i. Vid frånvaro från obligatoriska moment gäller följande: Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Kursmomentet examineras genom
1. deltagande på examinerande förberedelseseminarium (mål 1) som kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. genomförd föreläsning på arbetsplats/skola (mål 1)
3. författande av PM kring grundläggande begrepp inom pedagogik samt kring svårigheter rörande handledning av andra yrkesgrupper (mål 2 respektive 3)
För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande förberedande seminarium, föreläsning och PM samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema.
Moment 2
Kursmomentet examineras genom
1. aktivt deltagande i examinerande rollspel/obligatoriska övningar. Dessa kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande rollspel/övningar samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema. Vissa obligatoriska inslag kan innefatta studiebesök. Vid frånvaro på obligatoriska tillfällen kontakta läraren för vidare instruktioner.
Betyg på hel kurs
För Godkänd på hel kurs krävs Godkänd på samtliga moment.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kompendium/artiklar meddelas vid kursstart.