Kursplan för

Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp

Clinical methods in psychology, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT20 , VT21 , VT22
Kurskod
2PS021
Kursens benämning
Klinisk metod inom psykologiområdet
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-11-25
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2012-11-06
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1
Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna
- förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän (t ex gymnasiestudenter)
- redogöra för svårigheter som kan uppstå i handledning av andra yrkesgrupper samt hur dessa svårigheter kan hanteras

Moment 2
Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna
- förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning
- beskriva upplägget för terapi- och handledningsmomentet, det ansvar som finns hos studenten samt färdigheter som krävs för att ta handledning
- redogöra för och planera för stegen i en behandling (ex. ta anamnes, ställa diagnos, funktionell analys, behandlingsplanering, genomförande, återfallsprevention)
- redogöra för svårigheter som kan uppstå i psykologiskt behandlingsarbete gällande psykoedukation, målformulering, exponering och informationsinsamling för beteendeanalys samt hur dessa svårigheter kan hanteras

Innehåll

Kursen innehåller två (2) moment

Pedagogik - utbildning, coachning och handledning, 3 hp På detta moment får studenterna ta del av teori kring pedagogik och retorik, samt av yrkesaktiva psykologers praktiska erfarenheter av att handleda och utbilda personer med andra yrken. Studenterna får kunskap om teoretiska och etiska/juridiska aspekter kopplade till handledningsuppdrag som man som psykolog kan ställas inför. Studenten ska i grupparbete förbereda en psykoedukativ insats som ska ges i form av föreläsning/workshop om 1 timme på arbetsplats eller skola. Studenterna kontaktar själv lämplig verksamhet där insatsen kan genomföras och ska anpassa denna efter målgruppen. Innan den psykoedukativa insatsen genomförs ska den presenteras i kort form på ett seminarium där studenterna får feedback på detta för att få möjlighet att lära känna sina styrkor/svagheter. Psykoterapi: klientförberedande arbete, 3 hp I detta moment sammanfattas och integreras tidigare förvärvad kunskap i klinisk psykologi som är relevant för att påbörja individuellt klientarbete. Kursen ger studenten kunskaper om färdigheter som krävs för terapimomentet (struktur på sessioner, hemuppgifter, sätta agenda, ge psykoedukation, inhämta behandlingsrelevant information, mm), hur terapimomentet kan genomföras, samt information om/påminnelse om formulär och screening-instrument.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel och reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet kan bedrivas. På både moment 1 och 2 är samtliga seminarier och föreläsningar obligatoriska att delta i. Vid frånvaro från obligatoriska moment gäller följande: Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1
Kursmomentet examineras genom
1. deltagande på examinerande förberedelseseminarium (mål 1) som kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. genomförd föreläsning på arbetsplats/skola (mål 1)
3. författande av PM kring grundläggande begrepp inom pedagogik samt kring svårigheter rörande handledning av andra yrkesgrupper (mål 2 respektive 3)

För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande förberedande seminarium, föreläsning och PM samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema.

Moment 2
Kursmomentet examineras genom
1. aktivt deltagande i examinerande rollspel/obligatoriska övningar. Dessa kan ges betyget Godkänd eller Underkänd

För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande rollspel/övningar samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema. Vissa obligatoriska inslag kan innefatta studiebesök. Vid frånvaro på obligatoriska tillfällen kontakta läraren för vidare instruktioner.

Betyg på hel kurs
För Godkänd på hel kurs krävs Godkänd på samtliga moment.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kompendium/artiklar meddelas vid kursstart.