Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp
Clinical methods in psychology, 6 credits- Kurskod
- 2PS021
- Kursens benämning
- Klinisk metod inom psykologiområdet
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-09-25
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammet termin 1-6 omfattande 180 hp samt minst 15 hp från termin 7.
Mål
Moment 1, Pedagogik - utbildning och handledning
Studenten förväntas efter genomgånget moment
- kunna förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän
- kunna redogöra för och använda grundläggande begrepp inom pedagogik och retorik
Moment 2, Psykologisk behandling: klientförberedande arbete
Studenten förväntas efter genomgånget moment
- på ett professionellt sätt kunna genomföra en bedömning inför psykologisk behandling vilket innefattar att kunna ta anamnes, göra en funktionell analys, och göra psykiatrisk diagnostisk bedömning
- kunna redogöra för och tillämpa författningar relevanta för psykologisk behandling
- kunna redogöra för och tillämpa etiska principer centrala för psykologisk behandling, inkluderande beaktande av de mänskliga rättigheterna samt mäns våld mot kvinnor
- kunna redogöra för vad som ingår i samt författa en journalanteckning
- kunna analysera hur organisatoriska system och samhälleliga faktorer kan påverka bedömning och behandling inför psykologisk behandling
Innehåll
Kursen innehåller följande två moment:
Pedagogik - utbildning och handledning, 1.5 hp
I moment 1 får studenten ta del av teori kring pedagogik och retorik. Studenten ska förbereda en psykoedukativ insats som ska ges individuellt i form av muntlig presentation. Den psykoedukativa insatsen presenteras i sin helhet på ett examinerande seminarium där studenten ges detaljerad feedback på insatsen. Vidare kommer studenten att författa ett PM där tillämpningar av pedagogiska principer används och diskuteras.
Psykologisk behandling: klientförberedande arbete, 4.5 hp
I moment 2 sammanfattas och integreras tidigare förvärvad kunskap i klinisk psykologi som är relevant för att påbörja individuellt klientarbete. Momentet ger studenten kunskaper om bedömningsförfarandet som krävs för kursen i psykologisk behandling, t.ex. genom information om/påminnelse om formulär och screening-instrument, psykiatrisk bedömning, funktionell analys. Fokus ligger på genomförande av anamnesupptagning, funktionell analys och psykiatrisk bedömning, samt förmågan att bygga en god allians med patienten under den första delen av klientarbetet. Under momentet får studenten även kunskaper om centrala generiska moment i psykologiskt behandlingsarbete, vilket innefattar att kunna tillämpa lagar och regler, etiska riktlinjer vid till exempelvis journalföring. Utöver detta får studenten kunskaper att kunna analysera hur organisatoriska system och samhälleliga faktorer kan påverka bedömning och behandling inför psykologisk behandling. Studenten får kunskap om syfte med handledning vid psykologisk behandling och vilket ansvar handledare och student har. Kursen innefattar också kunskaper om mäns våld mot kvinnor.
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel och reflektioner.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Moment 1, Pedagogik - utbildning och handledning
Kursmomentet examineras på följande sätt:
a) muntlig presentation av ett psykoedukativt budskap på examinerande seminarium, ges betyget U eller G
b) PM kring grundläggande begrepp inom pedagogik, ges betyget U eller G
Momentet ges betyget U eller G. För betyget G på momentet krävs G på examinationsuppgift a och b.
Moment 2, Psykologisk behandling: klientförberedande arbete
Kursmomentet examineras på följande sätt:
a) två kliniska rollspel i vilka studentens förmåga att göra diagnostisk bedömning och funktionell analys prövas, ges betyget U eller G
b) hemtentamen gällande organisatoriska, samhälleliga, etiska och juridiska aspekter kring psykologiskt behandlingsarbete, ges betyget U eller G
c) hemtentamen som inkluderar författande av journalanteckning samt bedömning av kliniska fallexempel, ges betyget U eller G
d) aktivt deltagande vid obligatoriska kliniska workshops enligt anvisningar i schema
e) aktivt deltagande i obligatoriska kliniska färdighetsövningar enligt anvisningar i schema
På momentet ges något av betygen U eller G. För G krävs G på examinationsuppgift a), b) och c) samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 879 s. ISBN:9789144094977 LIBRIS-ID:19600701 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 373 s. ISBN:9789144047881 (inb.) LIBRIS-ID:10953093 Sök i biblioteket
2. ed. : Burlington : Elsevier, 2006 - 171 s. ISBN:0-12-369452-3 LIBRIS-ID:10035541 Sök i biblioteket
Rekommenderade vetenskapliga artiklar
2011 Ingår i: Mashek, Debra J.; Hammer, Elizabeth Yost. Empirical research in teaching and learning : contributions from social psychology
Education + Training, 2006 URL: Sök på artikelns namn i KIB:s sökmotor Sök på artikelns titel i KIB:s sökmotor