Kursplan för

Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp

Clinical methods in psychology, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT20 , VT21 , VT22 , VT25
Kurskod
2PS021
Kursens benämning
Klinisk metod inom psykologiområdet
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-11-25
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2013-11-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1
Studenten förväntas efter genomgånget moment:
- kunna förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom pedagogik och retorik

Moment 2
Studenten förväntas efter genomgånget moment:
- kunna förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning
- på ett professionellt sätt kunna genomföra en bedömning inför psykologisk behandling vilket innefattar att kunna ta anamnes, göra en funktionell analys, och göra psykiatrisk diagnostisk bedömning
- kunna redogöra för och tillämpa författningar relevanta för psykologisk behandling
- kunna redogöra för etiska principer centrala för psykologisk behandling, inkluderande beaktande av de mänskliga rättigheterna, och hur dessa kan tillämpas i behandlingsarbete
- kunna redogöra för vad som ingår i samt författa en journalanteckning
- kunna redogöra för upplägget av klientarbete under handledning vid psykologprogrammet samt redogöra för handledningens funktion och vilket ansvar handledare respektive student har under handledningen

Innehåll

Kursen innehåller två (2) moment

Pedagogik - utbildning och handledning, 1.5 hp På detta moment får studenterna ta del av teori kring pedagogik och retorik. Studenten ska i grupparbete förbereda en psykoedukativ insats som ska ges i form av föreläsning/workshop om 1 timme. Den psykoedukativa insatsen presenteras i sin helhet på ett examinerande seminarium där studenterna ges detaljerad feedback på insatsen. Psykologisk behandling: klientförberedande arbete, 4.5 hp I detta moment sammanfattas och integreras tidigare förvärvad kunskap i klinisk psykologi som är relevant för att påbörja individuellt klientarbete. Kursen ger studenten kunskaper om bedömningsförfarandet som krävs för kursen i psykologisk behandling, t.ex. genom information om/påminnelse om formulär och screening-instrument, psykiatrisk bedömning, funktionell analys. Fokus ligger på genomförande av anamnesupptagning, funktionell analys och psykiatrisk bedömning och förmågan att bygga en god allians med patienten under den första delen av klientarbetet. Under kursen får studenterna även kunskaper om centrala generiska moment i psykologiskt behandlingsarbete, vilket innefattar att kunna tillämpa lagar och regler, etiska riktlinjer vid till exempelvis journalföring. Studenterna får kunskap om syfte med handledning vid psykologisk behandling och vilket ansvar handledare och student har.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel och reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet kan bedrivas.

På både moment 1 och 2 är samtliga seminarier och föreläsningar obligatoriska att delta på. Vid frånvaro från obligatoriska moment gäller följande: Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1
Kursmomentet examineras genom
1. deltagande på examinerande seminarium som kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. författande av PM kring grundläggande begrepp inom pedagogik

För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande förberedande seminarium samt godkänt PM och aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema.

Moment 2
Kursmomentet examineras genom
1. aktivt deltagande i examinerande kliniska rollspel/obligatoriska övningar. Dessa kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. examination genom analys av kliniskt case när det gäller för psykologiskt behandlingsarbete relevant lagstiftning, relevanta etiska riktlinjer samt när det gäller att skriva journalanteckning

För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande rollspel/övningar samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema och godkänd godkänd rapport på kliniskt case. Vissa obligatoriska inslag kan innefatta studiebesök.

Betyg på hel kurs
För Godkänt på hel kurs krävs Godkänt på samtliga moment.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran
Lindqvist Grinde, Janne Klassisk retorik för vår tid
Anholt, Robert Rene Henri Dazzle 'em with style : the art of oral scientific presentation

Vetenskapliga artiklar

-Hattie, J. A. C. (2011). Which Strategies Best Enhance Teaching and Learning in Higher Education? In D. Mashek & E. Hammer (Eds.), Empirical research in teaching and learning: Contributions from social psychology.: Wiley-Blackwell.

-Boström, L., & Lassen, L. M. (2004). Unraveling learning, learning styles, learning strategies and meta-cognition. Education + Training, 48(2), 178-189.
-Spence, S. H., Wilson, J., Kavanagh, D., Strong, J., & Worrall, L. (2001). Clinical Supervision in Four Mental Health Professions: A Review of the Evidence. Behaviour Change, 18(3), 135-155.