Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp
Clinical methods in psychology, 6 credits- Kurskod
- 2PS021
- Kursens benämning
- Klinisk metod inom psykologiområdet
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-25
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2013-11-12
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1
Studenten förväntas efter genomgånget moment:
- kunna förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom pedagogik och retorik
Moment 2
Studenten förväntas efter genomgånget moment:
- kunna förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning
- på ett professionellt sätt kunna genomföra en bedömning inför psykologisk behandling vilket innefattar att kunna ta anamnes, göra en funktionell analys, och göra psykiatrisk diagnostisk bedömning
- kunna redogöra för och tillämpa författningar relevanta för psykologisk behandling
- kunna redogöra för etiska principer centrala för psykologisk behandling, inkluderande beaktande av de mänskliga rättigheterna, och hur dessa kan tillämpas i behandlingsarbete
- kunna redogöra för vad som ingår i samt författa en journalanteckning
- kunna redogöra för upplägget av klientarbete under handledning vid psykologprogrammet samt redogöra för handledningens funktion och vilket ansvar handledare respektive student har under handledningen
Innehåll
Kursen innehåller två (2) moment
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel och reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet kan bedrivas.
På både moment 1 och 2 är samtliga seminarier och föreläsningar obligatoriska att delta på. Vid frånvaro från obligatoriska moment gäller följande: Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Kursmomentet examineras genom
1. deltagande på examinerande seminarium som kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. författande av PM kring grundläggande begrepp inom pedagogik
För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande förberedande seminarium samt godkänt PM och aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema.
Moment 2
Kursmomentet examineras genom
1. aktivt deltagande i examinerande kliniska rollspel/obligatoriska övningar. Dessa kan ges betyget Godkänd eller Underkänd
2. examination genom analys av kliniskt case när det gäller för psykologiskt behandlingsarbete relevant lagstiftning, relevanta etiska riktlinjer samt när det gäller att skriva journalanteckning
För Godkänd på momentet krävs Godkänd på examinerande rollspel/övningar samt aktivt deltagande på samtliga övriga obligatoriska tillfällen enligt anvisningar i schema och godkänd godkänd rapport på kliniskt case. Vissa obligatoriska inslag kan innefatta studiebesök.
Betyg på hel kurs
För Godkänt på hel kurs krävs Godkänt på samtliga moment.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 373 s. ISBN:9789144047881 (inb.) LIBRIS-ID:10953093 Sök i biblioteket
2. ed. : Burlington : Elsevier, 2006 - 171 s. ISBN:0-12-369452-3 LIBRIS-ID:10035541 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
-Hattie, J. A. C. (2011). Which Strategies Best Enhance Teaching and Learning in Higher Education? In D. Mashek & E. Hammer (Eds.), Empirical research in teaching and learning: Contributions from social psychology.: Wiley-Blackwell.
-Spence, S. H., Wilson, J., Kavanagh, D., Strong, J., & Worrall, L. (2001). Clinical Supervision in Four Mental Health Professions: A Review of the Evidence. Behaviour Change, 18(3), 135-155.