Kursplan för

Klinisk metod inom psykologiområdet, 6 hp

Clinical methods in psychology, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2011.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT20 , VT21 , VT22
Kurskod
2PS021
Kursens benämning
Klinisk metod inom psykologiområdet
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-11-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1 Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna - Redogöra för relevanta pedagogiska inslag för att föra ut budskap/kommunicera med andra - Beskriva egna pedagogiska styrkor/svagheter - Diskutera handledning och coachning som inslag i den psykologiska vardagen Moment 2 Studenten förväntas efter genomgånget moment kunna - Förbereda första sessionen av psykologiskt behandlingsarbete under handledning - Beskriva upplägget för terapi- och handledningsmomentet, det ansvar som finns hos studenten samt färdigheter som krävs för att ta handledning - Redogöra för och planera för stegen i en behandling (ex. ta anamnes, ställa diagnos, funktionell analys, behandlingsplanering, genomförande, återfallsprevention)

Innehåll

Moment 1: Pedagogik - utbildning, coachning och handledning (Pedagogy - education, coaching, and supervision) 3 hp På detta moment får studenterna ta del av teori kring pedagogik, retorik, samt yrkesaktiva psykologers praktiska erfarenheter av att handleda och utbilda personer med andra yrken. Studenterna får kunskap om teoretiska och etiska/juridiska aspekter kopplade till handledningsuppdrag som man som psykolog kan ställas inför. Studenten ska i grupparbete förbereda en psykoedukativ insats som ska ges i form av föreläsning/workshop om 1-3 timmar på arbetsplats eller skola. Studenterna kontaktar själv lämplig verksamhet där insatsen kan genomföras och ska anpassa denna efter målgruppen. Innan den psykoedukativa insatsen genomförs ska den presenteras i kort form på ett seminarium där studenterna får feedback på detta för att få möjlighet att lära känna sina styrkor/svagheter. Moment 2: Psykoterapi: klientförberedande arbete (Psychotherapy: treatment planning) 3 hp I detta moment sammanfattas tidigare förvärvad kunskap i klinisk psykologi som är relevant för att påbörja klientarbete. Kursen ger studenten kunskap om färdigheter som krävs för terapimomentet (struktur på sessioner, hemuppgifter, sätta agenda, mm), hur terapimoment kan genomföras, samt information om/påminnelse om formulär och screening-instrument. Inom ramen för inledande handledningsträff får studenten kunskap om hur klientarbetet bedrivs samt de krav som ställs på studenten. Studenten får även auskultera på den enhet där det klientarbetet kommer att genomföras.

Pedagogik-utbildning, coachning och handledning, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Psykoterapi:Klinikförberedande arbete, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmer och diskussionsseminarier, övningsseminarier med rollspel reflektioner. Vidare utgörs undervisningen av träff i en handledningsgrupp med en leg psykolog/leg psykoterapeut och auskultation på behandlingsenheten där klientarbetet ska bedrivas.

Examination

Moment 1 Kursmomentet examineras genom 1. Närvaro och aktivt deltagande på obligatoriskt seminarium 2. Genomförd egen föreläsning på arbetsplats/skola. Moment 2 Kursmomentet examineras genom 1. Obligatorisk närvaro på rollspel och diskussionsseminarier samt förberedande handledningsträff 2. Auskultation på arbetsplatsen där klientarbetet kommer att utföras. För student som missar de obligatoriska seminarierna ersätts dessa med fördjupningsuppgift. Missad auskultation tas igen efter sommaren innan klientarbetet påbörjas. Studenter som missar rollspel ska titta igenom andras inspelade rollspel och kommentera dessa skriftligen.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Vissa seminarier och övningstillfällen är obligatoriska och specificeras i schemat. Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kompendium/artiklar meddelas vid kursstart.