Kursplan för

Hälsoinsatser vid katastrofer, 20 hp

Public Health Response in Disasters, 20 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT15 , HT17 , VT18 , VT20 , VT21 , VT22 , HT22
Kurskod
2QA236
Kursens benämning
Hälsoinsatser vid katastrofer
Hp
20 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2014-06-23
Reviderad av
Utbildningsnämnden PHS
Senast reviderad
2017-02-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Därutöver krävs yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt examen om minst 180 hp samt arbetserfarenhet inom för kursen relevant område (såsom bistånd, internationella organisationer, ska styrkas med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd.

Mål

Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.



Moment 1
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:


Kunskap och förståelse

  • förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
  • definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan kan mildras.

Färdighet och förmåga att kunna

  • i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  •  värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.

Moment 2
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
  • förklara principerna för utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofinsatser.

Färdighet och förmåga

  • planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
  • argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov i katastrofer.
  • argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar.

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Pre-katastrof och katastrofsituationer - globalt perspektiv, 8 hp Kursmomentet fokuserar på den globala sjukdomsbördan och de faktorer som avgör variationen i hälsostatus, med fokus på låginkomstländer. Kursen belyser och analyserar generella och riktade hälsostrategier som syftar till förbättrad global hälsa. Det aktuella kursmomentet fördjupar sig också i hälsorelaterade behov vid olika typer av katastrofsituationer, samt metoder för analys och bedömning av hälsotillstånd och hälsorelaterade behov vid katastrofer. Hälsoinsatser i katastrofer, 12 hp Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser, epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och industriella katastrofer belyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering av hälsoinsatser.

Arbetsformer

Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, simuleringsövningar och diskussionsseminarier.

Examination

Kursmomenten examineras individuellt och i grupp. I varje moment ingår även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs.



Moment 1.


Examinationen består av en individuell skriftlig tentamen. Därutöver ingår en skriftlig gruppuppgift som dessutom presenteras för studentgruppen vid ett obligatoriskt seminarium.

Moment 2.


Examinationen består av en individuell skriftlig tentamen. 
Därutöver ingår en skriftlig gruppuppgift som dessutom presenteras för studentgruppen vid ett obligatoriskt seminarium. I momentet ingår en "peer learning-del" där studenterna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.



Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.



Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de två individuella examinationerna. För gruppuppgifterna erhålles betyget G/UG. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i de individuella examinationerna och G på gruppuppgifterna. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på minst en examination samt ej mer än en betygsgrad lägre på den andra examinationen.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1

Obligatorisk litteratur

Global Health : an introductory textbook Lindstrand, Ann
Public health guide in emergencies
Humanitarian needs assessment : the good enough guide
Howard, Natasha; Sondorp, Egbert; Veen, Annemarie ter Conflict and health

Rekommenderad litteratur

Handbook IMCI Integrated management of childhood illness
Rapid health assessment in refugee or displaced populations
Refugee health : an approach to emergency situations
Schreeb, Johan von Needs assessment for international humanitarian health assistance in disasters
WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children

Moment 2

Obligatorisk litteratur

Beck, Tony Evaluating humanitarian action using the OECD-DAC criteria An ALNAP guide for humanitarian agencies
Checchi, Gayer, Freeman Grais and Mills Public health in crisis- affected populations A practical guide for decision-makers
Connolly, M. A. Communicable disease control in emergencies : a field manual
Handbook for emergencies, 3d edition
Humanitarian needs assessment : the good enough guide
Norton, I; et al. Classification and minimum standards for foreign medical teams in sudden onset disasters.
Public health guide in emergencies
The Sphere handbook, Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response

Rekommenderad litteratur

Clinical guidelines: Diagnosis and treatment manual for curative programmes in hospitals and dispenseries:
Essential drugs: Practical guidelines
Manual for the health care of children in humanitarian emergencies:
Medical response to major incidents and disasters : a practical guide for all medical staff Lennquist, Sten
Pocket book of Hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses with limited resources
Pregnancy, childbirth, postpartum and newborn care: A guide for essential practic
Rapid health assessment in refugee or displaced populations
Refugee health : an approach to emergency situations
WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children
Young, Helen; Jaspars, Susanne The meaning and measurement of acute malnutrition in emergencies: a primer for decision-makers
Artiklar och föreläsningspresentationer, som tillhandahålls under kursen