Kursplan för

Hälsoinsatser vid katastrofer, 20 hp

Public Health Response in Disasters, 20 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT15 , HT17 , VT18 , VT20 , VT21 , VT22 , HT22
Kurskod
2QA236
Kursens benämning
Hälsoinsatser vid katastrofer
Hp
20 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2014-06-23
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.



Moment 1
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:



Kunskap och förståelse

  • förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
  • definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan kan mildras.

Färdighet och förmåga att kunna

  • i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  •  värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.

Moment 2.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
  • förklara principerna för utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofinsatser.

Färdighet och förmåga

  • planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
  • argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov i katastrofer.
  • argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar.

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Pre- katastrof och katastrofsituationer - globalt perspektiv, 8 hp Det aktuella kursmomentet tar upp vedertagna definitioner av olika typer av katastrofer, samt strategier för att förebygga och mildra skadeverkningar av dessa . Vidare fördjupar sig momentet i hälsorelaterade behov vid olika typer av katastrofsituationer, samt metoder för analys och bedömning av hälsotillstånd, den epidemiologiska profilen samt hälsorelaterade behov vid katastrofer.

I momentet ingår föreläsningsmoduler, samt litteraturinläsning, där studenten som examinationsuppgift kommer att göra en riskanalys och  förslag ge förslag på åtgärder som mildrar dessa risker. Hälsoinsatser i katastrofer, 12 hp Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser , epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och industriella katastrofer belyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering av hälsoinsatser.

Arbetsformer

Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, simuleringsövningar och diskussionsseminarier

.

Examination

Kursmomenten examineras individuellt. I varje moment ingår även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs.



Moment 1.


Examinationen består av en  skriftlig uppgift.

Moment 2.


Examinationen består av två skriftliga uppgifter.
 En av dessa uppgifter presenteras dessutom av studenten för studentgruppen vid ett obligatoriskt seminarium. I momentet ingår en "peer learning-del" där studenterna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.



Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.



Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de olika examinationerna. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i samtliga examinationer. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på minst två examinationer samt ej mer än två betygsgrader lägre på den tredje och fjärde examinationen.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1

Obligatorisk litteratur

Global Health : an introductory textbook Lindstrand, Ann
Public health guide in emergencies

Rekommenderad litteratur

Handbook IMCI Integrated management of childhood illness
Rapid health assessment in refugee or displaced populations
Refugee health : an approach to emergency situations
Schreeb, Johan von Needs assessment for international humanitarian health assistance in disasters
WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children

Moment 2

Obligatorisk litteratur

Beck, Tony Evaluating humanitarian action using the OECD-DAC criteria An ALNAP guide for humanitarian agencies
Connolly, M. A. Communicable disease control in emergencies : a field manual
Handbook for emergencies, 3d edition
Public health guide in emergencies
The Sphere handbook, Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response
Checchi, Gayer, Freeman Grais and Mills Public health in crisis- affected populations A practical guide for decision-makers

Rekommenderad litteratur

Clinical guidelines: Diagnosis and treatment manual for curative programmes in hospitals and dispenseries:
Essential drugs: Practical guidelines
Manual for the health care of children in humanitarian emergencies:
Medical response to major incidents and disasters : a practical guide for all medical staff Lennquist, Sten
Pocket book of Hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses with limited resources
Pregnancy, childbirth, postpartum and newborn care: A guide for essential practic
Rapid health assessment in refugee or displaced populations
Refugee health : an approach to emergency situations
WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children
Young, Helen; Jaspars, Susanne The meaning and measurement of acute malnutrition in emergencies: a primer for decision-makers
Artiklar och föreläsningspresentationer, som tillhandahålls under kursen