Hälsoinsatser vid katastrofer, 20 hp
Public Health Response in Disasters, 20 credits- Kurskod
- 2QA236
- Kursens benämning
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Hp
- 20 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2014-06-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.
Moment 1
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
- definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan kan mildras.
Färdighet och förmåga att kunna
- i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.
Moment 2.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
- förklara principerna för utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofinsatser.
Färdighet och förmåga
- planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
- argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov i katastrofer.
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
I momentet ingår föreläsningsmoduler, samt litteraturinläsning, där studenten som examinationsuppgift kommer att göra en riskanalys och förslag ge förslag på åtgärder som mildrar dessa risker. Hälsoinsatser i katastrofer, 12 hp Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser , epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och industriella katastrofer belyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering av hälsoinsatser.
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, simuleringsövningar och diskussionsseminarier .
Examination
Kursmomenten examineras individuellt. I varje moment ingår även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs.
Moment 1.
Examinationen består av en skriftlig uppgift.
Moment 2.
Examinationen består av två skriftliga uppgifter.
En av dessa uppgifter presenteras dessutom av studenten för studentgruppen vid ett obligatoriskt seminarium. I momentet ingår en "peer learning-del" där studenterna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de olika examinationerna. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i samtliga examinationer. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på minst två examinationer samt ej mer än två betygsgrader lägre på den tredje och fjärde examinationen.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 327 s. ISBN:91-44-02198-4 LIBRIS-ID:9987549 Sök i biblioteket
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
Rekommenderad litteratur
Geneva : World Health Organization, 2005 - 163 s. LIBRIS-ID:11929400 URL: Länk
Médecins Sans Frontières, 2006
London : MacMillan, 1997 - 380 s. ISBN:0-333-72210-8 LIBRIS-ID:8283641 Sök i biblioteket
Stockholm : 2007 - 95 s. ISBN:978-91-7357-375-7 LIBRIS-ID:10599321 URL: Online Sök i biblioteket
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Moment 2
Obligatorisk litteratur
ALNAP, Active Learning Network for Accountability and Performance, 2006
Geneva : World Health Organization, c2005. - vii, 295 p. ISBN:92-4-154616-6 LIBRIS-ID:10160940 Sök i biblioteket
UNHCR© United Nations High Commissioner for Refugees, Geneva, 2007
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
The Sphere project, 2011
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2007
Rekommenderad litteratur
Médecins sans Frontières, 2010
Médecins sans Frontières, 2011
WHO, Geneva, 2008
Heidelberg : Springer, c2012. - xxiv, 412 p. ISBN:978-3-642-21894-1 (alk. paper) LIBRIS-ID:13597503 Sök i biblioteket
WHO, Geneva, 2005
WHO, 2003
Médecins Sans Frontières, 2006
London : MacMillan, 1997 - 380 s. ISBN:0-333-72210-8 LIBRIS-ID:8283641 Sök i biblioteket
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2006