Hälsoinsatser vid katastrofer, 20 hp
Public Health Response in Disasters, 20 credits- Kurskod
- 2QA236
- Kursens benämning
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Hp
- 20 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2014-06-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden PHS
- Senast reviderad
- 2019-09-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Därutöver krävs yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt examen om minst 180 hp samt arbetserfarenhet inom för kursen relevant område (såsom bistånd, internationella organisationer, ska styrkas med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.
Moment 1
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
- definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan och hälsosystem kan mildras.
Färdighet och förmåga att kunna
- i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.
Moment 2
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hälsosystemets roll vid katastrofer
- redogöra för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
- förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
- förklara principerna för utvärdering av hälsosystem och hälsoinsatser vid katastrofinsatser.
Färdighet och förmåga
- planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.
- planera för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
- prioritera bland olika strategier för att möta essentiella hälsobehov i katastrofer.
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1
- Global hälsa och den globala sjukdomsbördan
- Hälsodeterminanter och dess variation globalt, regionalt, nationellt och lokalt.
- Katastrofers indirekta och direkta effekter på hälsa och hälsosystem
- Bedömning av hälsobehov vid katastrofer
Moment 2
- Planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och kontexter
- Principer för och hantering av mass-skadesituationer
- Epidemiologisk övervakning vid katastrofer
- Kontroll av smittsamma sjukdomar
- Redogörelse för internationella system för katastrofinsatser
- Utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofer
Pre- katastrof och katastrofsituationer - globalt perspektiv, 8.0 hp
Kursmomentet fokuserar på den globala sjukdomsbördan och de faktorer som avgör variationen i hälsostatus, med fokus på låginkomstländer. Kursen belyser och analyserar generella och riktade hälsostrategier som syftar till förbättrad global hälsa. Det aktuella kursmomentet fördjupar sig också i hälsorelaterade behov vid olika typer av katastrofsituationer, samt metoder för analys och bedömning av hälsotillstånd och hälsorelaterade behov vid katastrofer.
Hälsoinsatser i katastrofer, 12.0 hp
Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser, epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och industriella katastrofer belyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering av hälsoinsatser.
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, obligatoriska simuleringsövningar och obligatoriska diskussionsseminarier. I simuleringsövningarna har studenten möjlighet att öva och visa färdighet, vad gäller insamling och analys av information i en katastrof, samt agerande vid en masskadesituation. I diskussionsseminarierna redogör studenten för hälsosystem och essentiella hälsobehov vid katastrofer, planerar och prioriterar för lämpliga insatser.
Examination
Kursmomenten examineras individuellt och i grupp. I varje moment ingår även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs.
Moment 1.
Examinationen består av en individuell skriftlig tentamen. Därutöver ingår skriftliga gruppuppgifter som också och diskuteras vid tre obligatoriska seminarier .
Moment 2.
Examinationen består av en individuell skriftlig tentamen. Därutöver ingår en skriftliga gruppuppgifter som också presenteras för studentgruppen vid fyra obligatoriska seminarier. I momentet ingår en "peer-learning-del" där studenterna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de två individuella examinationerna. För gruppuppgifterna erhålles betyget G/UG. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i de individuella examinationerna och G på gruppuppgifterna. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på minst en individuell examination samt ej mer än en betygsgrad lägre på den andra individuella examinationen.
Obligatoriskt deltagande
Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska moment eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK. Frånvaro från ett obligatorisk moment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 327 s. ISBN:91-44-02198-4 LIBRIS-ID:9987549 Sök i biblioteket
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN:9781853398636 LIBRIS-ID:18060371 Sök i biblioteket
Maidenhead, Berkshire, England : McGraw Hill/Open University Press, 2012. - xvii, 197 pages ISBN:9780335243792 (pbk.) LIBRIS-ID:18062121 Sök i biblioteket
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2017 - 259 pages ISBN:9781138953680 LIBRIS-ID:20113522 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Geneva : World Health Organization, 2005 - 163 s. LIBRIS-ID:11929400 URL: Länk
Médecins Sans Frontières, 2006
London : MacMillan, 1997 - 380 s. ISBN:0-333-72210-8 LIBRIS-ID:8283641 Sök i biblioteket
Stockholm : 2007 - 95 s. ISBN:978-91-7357-375-7 LIBRIS-ID:10599321 URL: Online Sök i biblioteket
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Moment 2
Obligatorisk litteratur
ALNAP, Active Learning Network for Accountability and Performance, 2006
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2007
Geneva : World Health Organization, c2005. - vii, 295 p. ISBN:92-4-154616-6 LIBRIS-ID:10160940 Sök i biblioteket
UNHCR© United Nations High Commissioner for Refugees, Geneva, 2007
Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN:9781853398636 LIBRIS-ID:18060371 Sök i biblioteket
Geneva: World Health Organization, 2013 URL: http://www.who.int/hac/global_health_cluster/fmt_guidelines_september2013.pdf
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
The Sphere project, 2011
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2017 - 259 pages ISBN:9781138953680 LIBRIS-ID:20113522 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Médecins sans Frontières, 2010
Médecins sans Frontières, 2011
WHO, Geneva, 2008
Heidelberg : Springer, c2012. - xxiv, 412 p. ISBN:978-3-642-21894-1 (alk. paper) LIBRIS-ID:13597503 Sök i biblioteket
WHO, Geneva, 2005
WHO, 2003
Médecins Sans Frontières, 2006
London : MacMillan, 1997 - 380 s. ISBN:0-333-72210-8 LIBRIS-ID:8283641 Sök i biblioteket
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2006