Kursplan för

Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Qualitative methods, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT10 , HT11 , VT13 , VT16 , HT16 , VT17
Kurskod
4FH005
Kursens benämning
Kvalitativa metoder
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2007-05-10
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2011-04-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Studenten skall efter avslutad kurs kunna uppvisa förmåga att: - reflektera över sambandet mellan vetenskapsteoretiska utgångspunkter, vetenskaplig frågeställning och val av kvalitativ datainsamlingsmetod och analysmetod, - kritiskt analysera artiklar med kvalitativa ansatser, - bedöma validitet och trovärdighet i kvalitativ forskning, - formulera en egen kvalitativ forskningsfråga och planera en insamling och analys av data som belyser denna - genomföra en mindre datainsamling, transkribering och koding av data.

Innehåll

- Vetenskapsteoretiska grunder för kvalitativ metod - Relationen mellan vetenskaplig frågeställning och metodval - Kvalitativa datainsamlingsmetoder (individuella intervjuer, fokusgruppsdiskussioner, etnografi och observationer) - Kvalitativa analysmetoder (t ex innehållsanalys, grounded theory, etnografi, diskursanalys), - Validitet och trovärdighet i kvalitativa studier - Etiska aspekter på kvalitativ forskning

Arbetsformer

Kursen är problemorienterad och innehåller föreläsningar, grupparbeten, enskilt arbete, seminarier och litteraturstudier.

Examination

Ett individuellt skriftligt kunskapsprov ges i slutet av kursen. Betyget på kursen baseras på betyget på detta. Under kursen genomför studenterna dessutom såväl individuella som gruppuppgifter. Resultaten från dessa arbeten redovisas skriftligt och muntligt i seminarier. Slutförandet av dessa uppgifter är obligatoriskt. Obligatoriskt deltagande Obligatorisk närvaro gäller för alla seminarier, grupparbeten, enskilda arbeten, samt kursmoment som innehåller praktiska övningar, t ex fokusgruppdiskussioner, kvalitativ intervjumetodik och kodningsövningar.Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK. Begränsning av antal provtillfällen Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Green, Judith; Thorogood, Nicki Qualitative methods for health research

Fördjupningslitteratur / Reference literature

Developing focus group research : politics, theory and practice Barbour, Rosaline S.; Kitzinger, Jenny
Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna Qualitative methodology for international public health
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach