Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Qualitative methods, 7,5 credits- Kurskod
- 4FH005
- Kursens benämning
- Kvalitativa metoder
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2007-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2007
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller annat relevant medicinskt eller samhällsvetenskapligt ämnesområde
Mål
Deltagarna skall tillgogogöra sig en fördjupad kunskap om kvalitativa metoder och deras tillämpning inom det folkhälsovetenskapliga området. Studenten skall efter slutförd kurs kunna uppvisa förmåga att: - med vetenskapsteoretiska utgångspunkter förstå och analysera kvalitativa forskningstillämpningar, - jämföra olika metoder för systematisk insamling och analys av kvalitativa data, - kritiskt analysera artiklar med kvalitativa och kvantitativa ansatser, - bedöma validitet och trovärdighet i kvalitativ forskning, - reflektera över kvalitativa dimensioner i de egna forskningsfrågorna och planera en insamling, analys och presentation av data som belyser en kvalitativ frågeställning.
Innehåll
I kursen belyses vetenskapsteoretiska grunder för kvalitativ och kvantitativ metod och kriterier för validitet och trovärdighet i kvalitativa studier. Relationen mellan forskningsproblem och metodval fokuseras, liksom likheter och olikheter mellan olika kvalitativa metoder och skolbildningar. Delområden som belyses i kursen är den kvalitativa forskningsintervjun, individuellt och i fokusgrupp, observation som datainsamlingsmetod, innehållsanalys samt etiska aspekter på kvalitativ forskning. Kvalitativa tillämpningar inom masterprogrammets olika fördjupningsinriktningar presenteras.
Arbetsformer
Kursen, som ges i två parallella versioner - på plats respektive som distanskurs via internet - kommer att vara problemorienterad och innehålla föreläsningar, grupparbeten, enskilt arbete, seminarier och litteraturstudier.
Examination
Ett individuellt skriftligt kunskapsprov ges i slutet av kursen. Under kursen genomför studenterna dessutom i grupp ett övningsprojekt. Resultaten från detta arbete redovisas skriftligt och muntligt i seminarier. I internetversionen av kursen görs motsvarande examinationsuppgifter individuellt.
Litteratur och övriga läromedel
Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences, Health Sciences, Departement of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University, c 2004 - 219 s. ISBN:91-7305-776-2 Sök i biblioteket
London : SAGE, 1999 - xiii, 224 s. ISBN:0-7619-5567-4 (inb.) LIBRIS-ID:5602193 Sök i biblioteket
Thousand Oaks : SAGE, cop. 1996 - xvii, 326 s. ISBN:0-8039-5819-6 (inb.) LIBRIS-ID:5691182 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 231 s. ISBN:91-44-02179-8 LIBRIS-ID:8551726 Sök i biblioteket
Rekommenderad
London : Sage, 1998
London : SAGE, 2001 - xlii, 468 s. ISBN:0-7619-6645-5 LIBRIS-ID:8306222 Sök i biblioteket
London : Sage, 1993
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
London : Zed, 1996 - xii, 242 s. ISBN:1-85649-351-2 (inb.) LIBRIS-ID:6476974 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN:0-8039-5939-7 (inb.) LIBRIS-ID:5691227 Sök i biblioteket