Kursplan för

Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Qualitative methods, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT10 , HT11 , VT13 , VT16 , HT16 , VT17
Kurskod
4FH005
Kursens benämning
Kvalitativa metoder
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2007-05-10
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2016-03-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och
sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i
engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter kursen ska studenten kunna:
- beskriva principerna för kvalitativ forskning, dess huvudsakliga användningsområden och förtjänster
- beskriva och diskutera kvalitativa datainsamlingsmetoders karaktär och reflektera över förtjänster och utmaningar
- beskriva etablerade kvalitativa analysmetoder
- beskriva och känna igen kvalitet i kvalitativ forskning inklusive kvalitativa definitioner för reliabilitet, validitet och överförbarhet
- fatta välgrundade beslut avseende vilken sorts forskningsfrågor som bäst besvaras med hjälp av kvalitativa metoder
- jämföra kvalitativa och kvantitativa ansatser och förstå när dessa bäst används enskilt eller i kombination

Innehåll

Kursen är introducerande, vilket innebär att målet med föreläsningar och praktiska uppgifter är att studenterna ska uppnå en grundläggande förståelse för syfte med och användningsområden för kvalitativa metoder. Föreläsningar och workshops bearbetar därför epistemologiska och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ forskning, liksom hur forskningsfokus och val av metod relaterar till vartannat. Kursen fokuserar också på kvalitativa datainsamlingsmetoders (intervjuer och observationer) förtjänster och utmaningar, olika metodologiska program (till exempel grounded theory, etnografi) och de vanligaste analysmetoderna (till exempel tematisk analys, narrativ analys). 

Praktiska individuella och gruppövningar varvas med teoretiska föreläsningar, i syfte att främja studenternas vetenskapliga tänkande likaväl som deras praktiska färdigheter. Under kursen prövar studenterna att konstruera kvalitativa intervjuguider, planera och genomföra observationer, de genomför en intervju och prövar att analyser dessa. Utifrån dessa övningar diskuteras, i grupp och helklass, kvalitet och överförbarhet i kvalitativa studier. Etiska aspekter som är specifika för kvalitativ forsknings bearbetas och diskuteras genomgående under kursen.

Arbetsformer

Kursen är problemorienterad och omfattar föreläsningar, individuella och gruppövningar, seminarier och litteraturstudier.

Examination

Ett skriftligt prov genomförs i slutet av kursen, på vilken betyget baseras. Studenterna kommer även att, skriftligt och muntligt, presentera resultat av individuella och gruppövningar vid seminarier. Genomförande av dessa övningar är obligatoriskt. I kursen används betygsgraderna U/G/VG. 

Obligatorisk närvaro
Det är obligatorisk närvaro på alla praktiska övningar och seminarier. Kursansvarig bedömmer hur frånvaro ska kompenseras. Innan studenten har genomfört obligatoriska moment kommer inte resultat att rapporteras in i LADOK.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en ströre revidering av litteraturlistan gjorts.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Green, Judith; Thorogood, Nicki Qualitative methods for health research
Malterud, Kersti Qualitative research : standards, challenges and guidelines 358 (2001) :August 11,

Braun, Virginia; Clarke, Victoria Using thematic analysis in psychology 3 (2006) :2, s. 77-101

Fördjupningslitteratur / Reference literature

Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Additional articles will be distributed during the course