Kursplan för

Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Qualitative methods, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT10 , HT11 , VT13 , VT16 , HT16 , VT17
Kurskod
4FH005
Kursens benämning
Kvalitativa metoder
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2007-05-10
Reviderad av
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Senast reviderad
2008-08-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller annat relevant medicinskt eller samhällsvetenskapligt ämnesområde

Mål

Deltagarna ska tillgogogöra sig en fördjupad kunskap om kvalitativa metoder och deras tillämpning inom det folkhälsovetenskapliga området. Studenten skall efter slutförd kurs kunna uppvisa förmåga att: - med vetenskapsteoretiska utgångspunkter förstå och analysera kvalitativa forskningstillämpningar, - jämföra olika metoder för systematisk insamling och analys av kvalitativa data, - kritiskt analysera artiklar med kvalitativa och kvantitativa ansatser, - bedöma validitet och trovärdighet i kvalitativ forskning, - reflektera över kvalitativa dimensioner i de egna forskningsfrågorna och planera en insamling, analys och presentation av data som belyser en kvalitativ frågeställning.

Innehåll

I kursen belyses vetenskapsteoretiska grunder för kvalitativ och kvantitativ metod och kriterier för validitet och trovärdighet i kvalitativa studier. Relationen mellan forskningsproblem och metodval fokuseras, liksom likheter och olikheter mellan olika kvalitativa metoder och skolbildningar. Delområden som belyses i kursen är den kvalitativa forskningsintervjun, individuellt och i fokusgrupp, observation som datainsamlingsmetod, innehållsanalys samt etiska aspekter på kvalitativ forskning. Kvalitativa tillämpningar inom masterprogrammets olika fördjupningsinriktningar presenteras.

Arbetsformer

Kursen kommer att vara problemorienterad och innehålla föreläsningar, grupparbeten, enskilt arbete, seminarier och litteraturstudier. Obligatorisk närvaro gäller för alla seminarier, grupparbeten, enskilda arbeten samt kursmoment som innehåller praktiska övningar t ex fokusgruppdiskussioner, kvalitativ intervjumetodik, observationsövningar och kodningsövningar. Vid bristande närvaro erhåller studenten tilläggsuppgifter som ska lämnas in.

Examination

Ett individuellt skriftligt kunskapsprov ges i slutet av kursen. Under kursen genomför studenterna dessutom såväl individuella som gruppuppgifter. Resultaten från dessa arbeten redovisas skriftligt och muntligt i seminarier.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna Qualitative methodology for international public health
Developing focus group research : politics, theory and practice Barbour, Rosaline S.; Kitzinger, Jenny
Kvale, Steinar Interviews : an introduction to qualitative research interviewing
Qualitative methods in public health research : theoretical foundations and practical examples Hallberg, Lillemor R.-M.

Rekommenderad

Creswell, J Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions
Handbook of action research : participative inquiry and practice Reason, Peter; Bradbury, Hilary
Kohler, Catherine Riessman Narrative analysis
Krippendorff, Klaus Content analysis : an introduction to its methodology
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach
Participatory research in health : issues and experiences Koning, Korrie; Martin, Marion
Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory