Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Qualitative methods, 7,5 credits- Kurskod
- 4FH005
- Kursens benämning
- Kvalitativa metoder
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2007-05-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden PHS
- Senast reviderad
- 2018-10-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och
sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i
engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- beskriva principerna för kvalitativ forskning, dess huvudsakliga användningsområden och förtjänster
- beskriva och diskutera kvalitativa datainsamlingsmetoders karaktär och reflektera över förtjänster och utmaningar
- beskriva etablerade kvalitativa analysmetoder
- beskriva och känna igen kvalitet i kvalitativ forskning inklusive kvalitativa definitioner för reliabilitet, validitet och överförbarhet
- fatta välgrundade beslut avseende vilken sorts forskningsfrågor som bäst besvaras med hjälp av kvalitativa metoder
- jämföra kvalitativa och kvantitativa ansatser och förstå när dessa bäst används enskilt eller i kombination
Innehåll
Kursen är introducerande, vilket innebär att målet med föreläsningar och praktiska uppgifter är att studenterna ska uppnå en grundläggande förståelse för syfte med och användningsområden för kvalitativa metoder. Föreläsningar och workshops bearbetar därför epistemologiska och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ forskning, liksom hur forskningsfokus och val av metod relaterar till vartannat. Kursen fokuserar också på kvalitativa datainsamlingsmetoders (intervjuer och observationer) förtjänster och utmaningar, olika metodologiska program (till exempel grounded theory, etnografi) och de vanligaste analysmetoderna (till exempel tematisk analys, narrativ analys).
Praktiska individuella och gruppövningar varvas med teoretiska föreläsningar, i syfte att främja studenternas vetenskapliga tänkande likaväl som deras praktiska färdigheter. Under kursen prövar studenterna att konstruera kvalitativa intervjuguider, planera och genomföra observationer, de genomför en intervju och prövar att analyser dessa. Utifrån dessa övningar diskuteras, i grupp och helklass, kvalitet och överförbarhet i kvalitativa studier. Etiska aspekter som är specifika för kvalitativ forsknings bearbetas och diskuteras genomgående under kursen.
Arbetsformer
Kursen är problemorienterad och omfattar föreläsningar, individuella och gruppövningar, seminarier och litteraturstudier.
Examination
Ett skriftligt prov genomförs i slutet av kursen, på vilken betyget baseras. Studenterna kommer även att, skriftligt och muntligt, presentera resultat av individuella och gruppövningar vid seminarier. Genomförande av dessa övningar är obligatoriskt. I kursen används betygsgraderna U/G/VG.
Obligatorisk närvaro
Det är obligatorisk närvaro på alla praktiska övningar och seminarier. Kursansvarig bedömmer hur frånvaro ska kompenseras. Innan studenten har genomfört obligatoriska moment kommer inte resultat att rapporteras in i LADOK.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges för sista gången vårterminen 2017. Examination tillhandahålls sista gången vårterminen 2019 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur / Mandatory literature
2nd ed. : Los Angeles : SAGE, 2009 - xv, 304 p. ISBN:978-1-84787-074-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11714967 Sök i biblioteket
2001 Ingår i: The Lancet.
2006 Ingår i: Qualitative research in psychology
Fördjupningslitteratur / Reference literature
2. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2009 - 354 s. ISBN:978-0-7619-2542-2 (pbk.) LIBRIS-ID:10957812 Sök i biblioteket