För dig som är student på Kompletterande utbildning för fysioterapeuter med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz Ny student

Välkommen till den kompletterande utbildningen för fysioterapeuter vid Karolinska institutet. Här hittar du information om kursstart, registrering och annan viktig information inför terminsstarten.

Bild på fasaden på alfred nobels allé 23 med ett blommande körsbärsträd.
Karolinska Institutet, campus Flemingsberg. Foto: Kathrin Dellblad.

Aktivera studentkonto

Du måste ha ett aktivt studentkonto vid Karolinska Institutet! Är det första gången du är student vid KI måste du själv aktivera studentkonto. Kontona är klara för aktivering den 28 december 2023.

Om du redan är student på KI så använder du samma studentkonto som du har sen tidigare.

I samband med att du aktiverar ditt studentkonto får du en e-postadress som student på KI. Det är viktigt att du kontrollerar och uppdaterar dina kontaktuppgifter i Ladok så att du säkert får tillgång till all aktuell information.

Har du frågor om ditt studentkonto, kontakta Student-IT.

Registrering på programmets inledande kurs

När du har aktiverat ditt studentkonto ska du registrera dig på programmets inledande kurs. Det är först när du är registrerad som du officiellt räknas som student och får delta i undervisningen.

Du kan registrera dig under perioden 2023-12-28 till 2024-01-08 (kl. 23:59). Observera att den som inte registrerar sig inom utsatt tid anses ha lämnat återbud till platsen.

Den inledande kurs du ska registrera dig på är:

7KF006 – Fysioterapi som ämne och yrke inom svensk hälso- och sjukvård

Du registrerar dig under perioden 2023-12-28 till 2022-01-08 (kl. 23:59) genom att logga in i Ladok.

Via Ladok kan du sen alltid logga in och kontrollera din dina registreringar och resultat på kurserna. Du kan även själv skriva ut studieintyg.

Schema för den första kursen kommer att publiceras på den öppna kurswebben senast 2 veckor innan kursstart.

Program- och kursstart

Måndag den 15 januari är det upprop och introduktion. Uppropet kommer att ske digitalt. Mer information publiceras närmare terminsstarten på den öppna kurswebben.

Kursinformation

Varje kurs har en öppen kurswebbsida, som du hittar via programöversikten. Specifik information som till exempel kursplan med litteraturlista, schema och kontaktuppgifter hittar du via kurswebbarna. Schema för respektive kurs publiceras på kurswebben senast 2 veckor innan kursstarten. Senast en vecka innan kursstarten blir du inbjuden i kursrummet i lärplattformen Canvas, där kommer du sedan att hitta alla detaljer kring varje enskild kurs.

Programöversikt med kurswebbar

På programöversikten finns även ramschema, som visar översiktligt vilka veckor de olika kurserna ges på respektive termin.

Återbud

Vill du lämna återbud till din plats/reservplats så gör du det via ”Mina sidor” på antagning.se. Detta är möjligt fram till att registreringen har öppnat. Vill du lämna återbud efter att registreringen har öppnat kontaktar du antagning@ki.se.

Om du vill lämna återbud efter att du har registrerat dig på den inledande kursen kontaktar du antagning@ki.se.

Anstånd

Om du har särskilda skäl som kan styrkas, så kan du ansöka om anstånd med studiestarten. Det innebär att du behåller din antagning, men får möjlighet att påbörja studierna vid ett senare tillfälle. För att ansökan om anstånd ska kunna prövas, måste du vara antagen och tackat ja till din plats. Ansök om anstånd så snart som möjligt efter att du har fått ditt antagningsbesked.

Canvas

Cirka en vecka innan kursen startar kommer du att få tillgång till lärplattformen Canvas. Där hittar du kursinnehåll, kursupplägg, uppgifter och annan viktig information om kursen. Här vinna även möjlighet att kommunicera med lärare och kurskamrater.

Studera med funktionsnedsättning

Är du student och har en varaktig funktionsnedsättning? På Karolinska Institutet kan du ansöka om riktat pedagogiskt stöd för att underlätta för dig under din studietid. Målet är att alla studenter ska ha möjlighet att studera på lika villkor.

Läs mer om att studera med funktionsnedsättning.

KI-kort

KI-kortet är ett personligt passerkort för access till salar och byggnader på KI:s campus. Kortet fungerar även som lånekort och utskriftskort. Efter att du har aktiverat ditt studentkonto kan du skaffa ditt KI-kort.

Övrig information

Allmän information till dig som är ny student vid KI.

Så behandlar KI dina personuppgifter.

Checklista som hjälper dig att hålla koll på viktiga saker inför terminsstart.

.

AP