Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp
Introductory course, 6 credits- Kurskod
- 2LK001
- Kursens benämning
- Upptakt - Introduktion till läkaryrket
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-03-13
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2010-06-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Mål
Kursens syfte är att introducera studenten till begreppen hälsa och sjukdom samt till läkarens verksamhet, och att ge en överblick över läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet. Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera till), och S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). Praktiska färdighetsmål är nivåindelade enligt Miller: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt. Kunskap/förståelse Studenten ska kunna identifiera faktorer som bidrar till att bibehålla hälsan och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S3). ha kunskap om basala sjukdomsprocesser och medicinsk behandling (S2). ha kunskap om faktorer som påverkar beteendet och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S3). kunna redogöra för hur kunskapen om sjukdomars orsaker och behandling kan förändras radikalt inom bara några decennier (S2). översiktigt känna till hur den högre utbildningen är organiserad och hur den bedrivs, och specifikt känna till hur läkarutbildningen vid Karolinska Institutet är utformad (S1). känna till att samhällsorganisation, sociala faktorer, kultur, etnicitet, genus /kön samt miljöfaktorer kan prägla sjukdomspanoramat i olika miljöer, samt sjukdomars sociala konsekvenser (S2). ha kunskap om den vetenskapliga grammatiken, om grunderna för evidensbaserad medicin och om forskningsetik (S1). Kunna resonera kring kompetenser som behövs för läkaryrket (S2) kunna redogöra för vanliga återkommande beteenden i olika faser av en grupps utveckling och analysera tidigare egna erfarenheter av olika gruppers utveckling (S3). Ha viss grundläggande kännedom om personlighetens och emotionernas betydelse vid patient-läkarmötet. (S2) Kunna definiera de centrala etiska begreppen som berörs under kursen (S2) Färdigheter Studenten ska kunna Avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger och utföra basal hjärtlungräddning, i enlighet med gällande nationella riktlinjer (M3). Visa förmåga att söka och tolka medicinsk information (M2) Kunna beskriva olika former för att ge och ta feedback (M2). Förhållningssätt Studenten ska Kunna resonera kring konstens betydelse för vetenskapen Känna till vikten av ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt inom medicinen Känna till att det finns forskningsetiska frågeställningar inom medicinsk forskning.
Innehåll
I kursen presenteras läkaryrket och läkarutbildningen. Studenten introduceras också till innebörden av professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Kursen innehåller ett kollo, där studenten ges tillfälle att lära känna sina kurskamrater, studenter från tidigare kurser och läkare. Under kollot görs gruppövningar och en fallbaserad etikdiskussion påbörjas. Studenten får en introduktion till hjärtlungräddning på ett kliniskt träningscentrum (KTC). Läkarens verksamhet presenteras dels genom möjligheten för studenten att träffa läkare på kollot och under upptakten. Basvetenskapliga frågor tas upp under flera moment, bland annat i samband med översikten om medicinens utveckling. Denna exemplifieras bland annat med hur basvetenskapliga landvinningar lett till förbättrad behandling. Undervisningen i professionell utveckling omfattar bl.a. två heldagar som ägnas åt Medicinsk etik och en dag som ägnas åt momentet Grupp och Ledarskap där studenterna under handledning får upplevelsebaserad undervisning med fokus på gruppdynamiska processer Dessutom äger en Workshop-dag i Professionell Utveckling rum. Denna leds av en mentor som följer en liten grupp studenter under hela läkarutbildningen. Under workshopdagen visas filmer med patient-läkarsamtal som illustrerar viktiga medicinskt psykologiska aspekter. Dessutom får studenterna om möjligt en inblick i mentorns kliniska vardag. På kursen används integrerande uppgifter, vilka till exempel handlar om depression, övervikt, hjärtstopp och krampanfall.
Arbetsformer
Kursen, som bygger på studentens egen aktivitet, innehåller föreläsningar, seminarier, individuell undervisning, individuell handledning och undervisning i grupp. En del av momenten är IT-understödda.
Examination
Examinationen sker genom reflekterande portföljblad. Studenten ska kunna reflektera både över sitt eget lärande och över aktuella kursmoment. Vid otillräckliga portföljblad måste studenten komplettera, enligt examinators anvisningar. Obligatoriska moment: - Grupp- och Ledarskapsmomentet - Redovisning av miniprojekt - Hjärtlungräddningsmomentet - Etikundervisningen - Undervisning i litteratursökning - PU-workshop i slutet av terminen Begränsning av provtillfällen: Antalet examinationstillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer. Vid kursen medverkar, förutom Karolinska Institutet, även Södertörns högskola och Teaterhögskolan. Examination Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Behörighet Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Litteratur och övriga läromedel
Stockholm : Norstedt, 2006 - 224, [4] s. ISBN:91-1-301598-2 (inb.) LIBRIS-ID:10136317 URL: http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13015982_O_1.jpg Sök i biblioteket