Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp
Introductory course, 6 credits- Kurskod
- 2LK001
- Kursens benämning
- Upptakt - Introduktion till läkaryrket
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-03-13
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2017-05-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten insikt i läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet (KI), läkarens verksamhet och betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt och därmed ge studenten bästa möjliga förutsättningar att tillgodogöra sig studierna vid läkarprogrammet.
Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska:
- kunna redogöra för KI:s läkarprograms struktur, innehåll och arbetssätt och de krav som ställs på en läkarstudent (S2)
- ha kunskap om hälso- och sjukvårdens uppbyggnad och grundläggande principer för medicinsk behandling och sjukdomsprevention samt kunna redogöra för hur synen på sjukdomar och behandling kontinuerligt förändras med den vetenskapliga utvecklingen (S2).
- kunna resonera kring kompetenser som behövs för läkaryrket och kring begreppet patientcentrerad vård och ha grundläggande kännedom om etiska principer (S2). (PU)
Färdigheter
Studenten ska :
- kunna avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger och utföra basal hjärtlungräddning, i enlighet med gällande nationella riktlinjer (M3).
- kunna söka och utvärdera medicinsk information och muntligen och skriftligen kommunicera egna synteser av denna information (M2). (VetU)
Förhållningssätt
Studenten ska:
- känna till vikten av ett humanistiskt, etiskt och vetenskapligt förhållningssätt inom medicinen (PU och VetU)
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling (PU)
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Vetenskaplig utveckling, 1.5 hp VetU-momentet omfattar introduktion till vetenskaplig informationssökning och kommunikation, vetenskapsteori och filosofi samt introduktion till epidemiologi och biostatistik. I ett första projektarbete, kallat Miniprojektet, introduceras grundläggande begrepp inom medicinsk vetenskaplig metodologi och studenten presenterar arbetet muntligt och skriftligt. Miniprojektet utförs inom ämnesområdet hälsobefrämjande levnadsvanor. Professionell utveckling, 1.5 hp PU-momentet omfattar patient-läkarmötet, medicinsk etik, hjärt-lungräddning och en mentorsledd workshopsdag. Mentorn följer sin grupp studenter under hela läkarutbildningen.
Arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, grupparbete, workshop, färdighetsträning, självstudier, inläsning, reflektion och muntlig och skriftlig redovisning.
Internatet är förlagt till annan ort och inkluderar en kvällsaktivitet och en övernattning.
Examination
Upptakt:
Examination: Tre skriftliga inlämningsuppgifter: Utbildningsplan (portföljblad 1)
Hälsa, miljö och samhälle (portföljblad 2)
Integrerande uppgift (portföljblad 5)
Vetenskaplig utveckling:
Obligatoriskt deltagande: Workshop i medicinsk informationssökning.
Examination: Miniprojektet (portföljblad 3) muntlig och skriftlig examination
Professionell utveckling:
Obligatoriskt deltagande:
Etikdagar (workshop)
Läkaren in action (workshop)
Examination:
Skriftlig examination: Professionell Utveckling (portföljblad 4). Praktiskt prov (Hjärt- och lungräddning).
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Institutionen för klinisk neurovetenskap,
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 306 s. ISBN:978-91-47-09967-2 LIBRIS-ID:12542995 Sök i biblioteket
Stockholm : Norstedt, 2006 - 224, [4] s. ISBN:91-1-301598-2 (inb.) LIBRIS-ID:10136317 URL: http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13015982_O_1.jpg Sök i biblioteket